Als stichtingen houden wij interessante ontwikkelingen in de gaten en proberen ook nieuwe dingen. Regioleider Koen van Stichting ANDERS Amstelland verdiept zich graag in digitale trends en probeerde ChatGPT, de trending digitale hulpverlener. Hij stelde deze AI-tool de vraag over onze slogan ‘Geven maakt rijk’ en ChatGPT bevestigt de waarde van geven aan een ander!

Geven maakt rijk volgens ChatGPT! Dit was het antwoord:

“Het gezegde ‘geven maakt rijk’ wordt vaak gebruikt om aan te geven dat het geven van iets aan anderen kan leiden tot een rijkere en meer vervullende ervaring voor de gever zelf. Hoewel dit gezegde misschien tegen intuïtief lijkt, zijn er talloze redenen waarom dit gezegde klopt.

Ten eerste kan het geven van tijd, energie en middelen aan anderen ons gelukkiger maken. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vrijwilligerswerk doen of regelmatig doneren aan goede doelen over het algemeen meer tevreden zijn met hun leven en minder kans hebben op depressie. Het is bekend dat het helpen van anderen ons zelfrespect en onze eigenwaarde kan vergroten, en het kan ons ook het gevoel geven dat we een verschil maken in de wereld.

Ten tweede kan het geven van ons talent en vaardigheden aan anderen ons rijk maken in termen van ervaring en groei. Door onze expertise te delen met anderen, kunnen we niet alleen anderen helpen, maar kunnen we ook onze eigen kennis en vaardigheden versterken en uitbreiden. Het onderwijzen van anderen is een krachtige manier om onszelf te ontwikkelen en ons begrip van een onderwerp te verdiepen.

Ten derde kan het geven van liefde en genegenheid aan anderen ons op emotioneel niveau rijk maken. Het tonen van medeleven, empathie en vriendelijkheid aan anderen kan ons helpen om diepere verbindingen te maken en ons gevoel van verbondenheid met anderen te vergroten. Door onze liefde te geven, kunnen we ook meer liefde en steun terugkrijgen, wat ons kan helpen ons gevoel van welzijn en tevredenheid te vergroten.

Ten slotte kan het geven van ons geld en middelen aan anderen ons ook rijk maken in termen van ons gevoel van doel en betekenis. Door ons geld te gebruiken om anderen te helpen, kunnen we onze eigen persoonlijke waarden en overtuigingen tot uitdrukking brengen en ons gevoel van doel en betekenis versterken. Het kan ons ook helpen om ons te verbinden met onze gemeenschap en het gevoel te hebben dat we deel uitmaken van iets groters dan wijzelf.

In conclusie, het gezegde ‘geven maakt rijk’ is meer dan alleen een cliché. Het is een krachtige waarheid die ons herinnert aan de vele manieren waarop we door het geven aan anderen zelf kunnen verrijken. Of we nu onze tijd, talent, liefde of geld geven, de voordelen die we ervaren als gevolg van het geven kunnen ons leven veranderen en ons helpen ons gevoel van welzijn en betekenis te vergroten.”

GEVEN MAAKT RIJK. Dat is onze slogan en waar we bij Stichting ANDERS in geloven. Tof dat de nieuwe technologie dit ook bevestigd! Lees meer over redenen om te geven op: https://stichtinganders.nl/geven-maakt-rijk/