Je onveilig voelen in je nieuwe woning door klachten van de buren wegens geluidsoverlast is iets waar je niet mee geconfronteerd wilt worden, als je drie jaar geleden je thuisland bent ontvlucht. Mevrouw Y had er echter wel mee te maken.

Als Oeigoerse vluchtte zij drie jaar geleden uit China naar Nederland. Na twee jaar in het AZC te hebben gewoond kreeg ze voor haar en haar twee jonge dochters (2 & 4) een woning toegewezen in Amstelveen. Een appartement dat ze met haar beperkte middelen wist in te richten en om te toveren tot een nieuw thuis voor haar gezin. Hier kan ze een nieuw bestaan gaan opbouwen.

Geluidsoverlast door het ontbreken van een ondervloer

Helaas kwamen er al snel klachten van de buren. De jonge kinderen spelen en rennen door het huis, zoals alle kinderen doen. Maar dit werd zo erg opgemerkt dat er verscheidene klachten werden ingediend bij Eigen Haard en Vluchtelingenwerk. Zelf had ze al geprobeerd de overlast zoveel mogelijk te beperken. Door diverse vloerkleden neer te leggen en de meubels te voorzien van beschermvilt. Dit hielp echter onvoldoende.

Na inspectie bleek dat er tijdens de inrichting van de woning geen geluiddempende ondervloer is geplaatst. Iets waar je als beperkt Nederlandssprekende statushouder geen rekening mee houdt, of überhaupt weet van hebt dat dit nodig is.

Het plaatsen van een ondervloer onder de huidige vloer bleek na het huisbezoek geen optie, omdat het goedkope laminaat niet verwijderd en opnieuw gelegd kon worden. Een compleet nieuwe vloer was nodig, maar is voor iemand die leeft van een bijstandsuitkering een enorme investering. Daarnaast was bijzondere bijstand van de gemeente niet mogelijk, omdat zij eerder inrichtingskrediet hebben verstrekt.

Complete en gecertificeerde nieuwe vloer

ANDERS Amstelland werd door Vluchtelingenwerk gevraagd om te helpen bij de ontstane situatie. Gelukkig werd al snel Vloerenstudio Amstelveen bereid gevonden om hun expertise in te zetten bij deze hulpvraag. Na het in kaart brengen van de hulpvraag zetten zij hun netwerk van leveranciers in om aan de benodigde materialen te komen. Koninklijke Peitsman B.V. werd bereid gevonden om de volledige laminaatvloer en afwerklijsten te doneren. Unifloor B.V. heeft, als dé expert in ondervloeren, de best passende ondervloer beschikbaar gesteld, die gecertificeerd is en zowel het loop- als contactgeluid reduceert.

Door de betrokken inzet van Vloerenstudio Amstelveen werd het vervangen van de vloer snel gerealiseerd! Mevrouw Y kan nu weer ontspannen, genieten van haar thuis en een nieuwe start maken met het opbouwen van een relatie met de buren.

De oude vloerDe nieuwe vloer