En een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

Maar wat als je geen kasten hebt om je spullen in op te bergen? En je hoofd zo vol zit dat je niet meer weet waar je moet beginnen?

In de afgelopen weken kwamen we bij twee alleenstaande moeders bij wie dit speelt. Door de vele problemen lukt het ze niet om het opruimen bij te houden. Het huis raakt voller en rommeliger.

Doordat er geen kasten zijn wordt kleding opgeborgen in vuilniszakken en bakjes. Het overzicht is kwijt en de stress neemt toe. En er is zoveel schaamte dat er steeds minder mensen binnen mogen komen. Vriendjes en vriendinnetjes van de kinderen mogen niet meer thuis uitgenodigd worden. De kinderen hebben geen plekje om (zonder afleiding) hun huiswerk te maken.

Soms red je het niet alleen en moet je schaamte overwinnen om mensen toe te laten en je te helpen. Dat deden deze dappere moeders! En dan komen wij, Stichting ANDERS Rotterdam langs. Met schroom worden we toegelaten in de huizen. Zonder oordeel horen we het verhaal aan en maken we een plannetje. Marktplaats en de kringloop zijn geen optie door gebrek aan geld, vervoer en netwerk. Met dank aan Vos Verhuizingen komen we aan kasten. Met dank aan de bus van Stichting Het UitwijkTeam kunnen we de kasten vervoeren. Collega’s Sharon Bosman – van Genderen en Luciënne Kom gaan langs om alvast een hoekje vrij te maken voor een bureautje. Gelukkig is Mariette Oostinjen van Helder SOS als partner van ANDERS geraakt en gaat ze komende tijd één van de moeder helpen om op te ruimen. En gaat moeder aanleren hoe je het bij kunt houden. Mariëtte doneert als partner verschillende sessies en Fonds Bijzondere Noden Rotterdam is bereid om een ander deel van de sessies te bekostigen. Een schitterende samenwerking! En mevrouw wordt duurzaam geholpen doordat ze leert om alles een vaste plek te geven.

Super dat iedereen zo meehelpt! Voor het andere gezin zijn we nog op zoek naar een opruimcoach. Ken of ben jij iemand die deze moeder graag verder helpt? Neem contact met ons op!