9 maart – Rotterdamse Tandartsdag

Teveel mensen kunnen een tandartsbezoek niet betalen met alle gevolgen van dien. Daarom wordt op zaterdag 9 maart voor het vierde jaar op rij de Rotterdamse Tandartsdag georganiseerd. 15 tandartspraktijken openen hun deuren voor mensen met acute gebitsklachten. Bijna 200 mondzorgprofessionals zetten hun kennis,  kunde en materialen kosteloos in en luiden daarmee de noodklok.

Al 600 Rotterdammers aangemeld sinds 1 januari 2024

“Al 600 Rotterdammers met acute gebitsproblemen hebben zich sinds 1 januari dit jaar aangemeld bij de Sociale Tandarts. Elk jaar groeit het aantal aanmeldingen. We doen wat we kunnen, maar er moet een echte oplossing komen vanuit de overheid. Elk mens heeft recht op zorg. Een gezonde mond en brede lach maken het mogelijk om op een normale manier mee te doen in de samenleving. We zijn trots op de KNMT Mondzorg Award 2024 die we wonnen  voor het beste initiatief, maar eigenlijk zou onze inzet niet langer nodig moeten zijn” aldus Anna Tak, manager Stichting Anders en co-initiator van het project Sociale Tandarts.

Het verschil maken voor Rotterdammers met acute gebitsproblemen

De groep die zich heeft aangemeld is divers. Het gaat bijvoorbeeld om werkende armen, ouderen met een AOW, chronisch zieken of mensen met schulden. Vaak zijn ze al jaren niet naar een tandarts geweest. Net als honderden anderen, heeft Charissa zich aangemeld en zit zij zaterdag dan eindelijk in de tandartsstoel. Zij werkt als schoonmaker bij een zorgorganisatie, heeft drie jonge kinderen en  kan nauwelijks rondkomen. Het lukt haar niet om te sparen voor de wortelkanaalbehandeling die ze nodig heeft en ze neemt meer pijnstillers dan medisch verantwoord is om haar pijn te onderdrukken. Ook Vincent is geselecteerd voor de Tandartsdag. Na een aantal jaar op straat te leven, heeft hij weer een thuis en bovendien een diploma op zak. Bij zijn sollicitatie kreeg hij te horen dat hij wel iets moet doen aan zijn loszittende voortand, maar hij kan de behandeling niet betalen. Voor hen en vele anderen zetten tandartsen, assistentes, mondhygiënisten, kaakchirurgen en  tandprothetici zich in tijdens de Tandartsdag.

Een structurele oplossing nodig

Semra Genc, voorzitter van de Rotterdamse Tandarts Vereniging (RTV) en tandarts bij Tandarts West, vindt dat het niet opschiet. ”We zijn jaren verder sinds de eerste Tandartsdag in 2021 en nog steeds zijn er geen duidelijke afspraken gemaakt over de spoed tandheelkundige zorg. En dat in zo’n mooi en rijk land als Nederland. Het baart mij zorgen dat iedereen naar elkaar blijft wijzen.”

Bij gebrek aan een structurele oplossing is de Sociale Tandarts afhankelijk van de vrijwillige inzet van mondzorgprofessionals. Daarnaast worden essentiële vervolgbehandelingen ná de Tandartsdag gefinancierd door Fonds Bijzondere Noden Rotterdam (FBNR), Stichting Lekker Geven en Straattandarts 010. Tot slot wordt de coördinatie van het project gefinancierd door Stichting De Verre Bergen, de Fred Foundation en door het Rotterdamse bedrijfsleven. Zo wordt de Tandartsdag mede mogelijk gemaakt door HelloPrint, IVA groep, de Oase, Smaak van de Waard en RTM Legal.

Maar alle partijen vinden dat er een structurele oplossing nodig is om basale mondzorg toegankelijk te maken voor elke Rotterdammer. Nita Wissink, directeur FBNR: “Het mag niet van de dikte van je portemonnee afhangen of je wel of niet naar de tandarts kunt.”