Welkom
Rotterdamse ondernemer

ANDERS Rotterdam is een ondernemersnetwerk voor en door ondernemers die willen strijden tegen armoede en willen meebouwen aan een nóg mooier Rotterdam.

Voor de opbouw van dit bijzondere netwerk zijn wij op zoek naar de eerste 100 ondernemers (partners). 100 ondernemers die in actie willen komen voor een hulpvraag waar hun eigen product, dienst of talent het verschil maakt. Wanneer we de grens van 100 ondernemers bereiken, start het netwerk en laten we samen, heel zichtbaar aan Rotterdam zien wat er voor daadkracht in ons schuilt!

Aanmelden is simpel

1. Meld je aan als partner
2. Wij plaatsen jouw logo op onze website
3. Ontvang een hulpvraag om mee te denken

Ja, ik meld mij aan!

Armoede in Rotterdam

Begin 2018 liet het CBS nog weten dat Rotterdam de stad is waar inwoners met 15,3% de meeste kans hebben om in armoede terecht te komen. Dat cijfer is niet te verteren wanneer je beseft dat Rotterdam een stad is met ruim 640.000 inwoners.

Met ANDERS beseffen wij dat de oplossing voor veel noden in de stad al aanwezig is. Namelijk door de daadkrachtige inzet van betrokken ondernemers. We kunnen alleen niet verwachten dat jij als ondernemer altijd weet wat er achter elke voordeur speelt. Wij wel door onze samenwerking met het lokale welzijnswerk. Wij brengen de nood en de oplossing bij elkaar. Daar worden we namelijk allemaal mooier van.

Wie is ANDERS

Stichting ANDERS verbindt de samenleving op een nieuwe manier. Wij doen het ANDERS. Wij ontvangen via het lokale welzijnswerk noden van kwetsbare Rotterdammers die zichzelf niet kunnen redden. Die hulpvragen controleren wij en verbinden wij aan ondernemers zoals jij die hier met hun eigen product/dienst/talent voor in actie willen komen.

Vervolgens wordt de hulpvrager uitgedaagd om een goede daad door te geven aan iemand die zijn/haar hulp kan gebruiken. Een beweging van geven waar iedereen mooier van wordt. Want geven maakt rijk!
In de regio Drechtsteden is ANDERS een groot succes en doen al ruim 200 ondernemers mee!

Geven doe je natuurlijk niet om te ontvangen. Toch is partner worden ook enorm aantrekkelijk voor jou als ondernemer.

• Het levert enorm veel voldoening op wanneer je heel persoonlijk een lokale nood mag aanpakken en wegnemen voor iemand.
  • Partnerschap is een héél concrete invulling van MVO. Concreter dan dit kan bijna niet.
  • Wij plaatsen jouw logo op onze website en wij zorgen voor zichtbaarheid. Dat moedigt ook mede-ondernemers aan.
  • Je ontvangt een Partner-van-ANDERS-logo waarmee jij jouw betrokkenheid als ondernemer kenbaar kunt maken.
  • Jaarlijks ben je als ondernemer welkom op onze partnerbijeenkomst. Een exclusieve meeting om te netwerken en samen het werk en de impact te vieren.

Natuurlijk geloven we dat geven meer oplevert dan dat het je kost, maar natuurlijk willen we heel transparant zijn in de kosten.

• Jouw bijdrage is in eerste instantie dat je benaderbaar bent voor een hulpvraag wanneer jouw expertise matcht met de hulpvraag. Één heldere regel: wij mogen altijd vragen. Jij mag altijd nee zeggen. Voel je vrij om te schakelen wanneer het past.
  • Als ondernemer snap jij dat wij niet van de lucht kunnen leven. Om die reden vragen wij de eerste 100 ondernemers om een bijdrage van €1,- per week. Je ontvangt natuurlijk jaarlijks netjes een factuur van €52,- van ons. Daarmee help je ons om het werk mogelijk te maken, alle hulpvragen te ontvangen, vrijwilligers aan te sturen, de hulp te coördineren en kunnen we jou goed op de hoogte houden van alle ontwikkelingen. Je aanmelding is volledig na ontvangst van de betaling van de bijdrage.
  • Sinds 1 februari 2018 is stichting ANDERS door de belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hierdoor is je bijdrage in veel gevallen aftrekbaar voor de belasting.

ANDERS is al sinds 2015 actief in de regio Drechtsteden. We zetten nu de stap naar Rotterdam maar we hebben al letterlijk honderden mooie hulpvragen mogen oplossen met een netwerk van ruim 200 lokale ondernemers. Denk dan bijvoorbeeld aan:

• Kapperszaken die in actie kwamen voor cliënten van de voedselbank
  • Een accountant hielp een alleenstaande moeder om uit de schulden te blijven na een scheiding
  • Een hovenier maakte een tuintje onderhoudsvrij nu haar reuma heftiger wordt
  • Een advocaat voorkomt een uithuiszetting door de bewoner zijn rechten te verdedigen
  • Een elektricien zorgt ervoor dat iemand na een brand niet meer in het donker hoeft te zitten

En ga zo maar door. Elk denkbaar product, dienst en talent is welkom en nodig in het netwerk. Dan is namelijk geen nood te groot.Samen maken we Rotterdam nóg mooier!
Wil je verhalen meelezen? Klik dan hier voor meer inspiratie.

lamp

Wat verstaan wij onder armoede? Wanneer iemand een hulpvraag heeft waar hij door gebrek aan eigen financiële middelen, sociaal netwerk en bestaande voorzieningen geen oplossing voor heeft. Nee, we gaan dus niet met elke vraag aan de slag. We stellen criteria waar een hulpvraag aan moet voldoen. Wanneer de hulpvraag jou als ondernemer bereikt weet je dus dat de hulp écht nodig is.

Criteria hulpvragen Rotterdam

• De hulpvrager is woonachtig in Rotterdam
  • Er zijn geen bestaande voor de hand liggende voorzieningen aanwezig zoals WMO, bijzonder bijstand, beschikbare vrijwilligersinitiatieven, etcetera, die oplossing kunnen bieden voor de hulpvraag
  • De hulpvrager heeft zelf geen mogelijkheden om de ondersteuning praktisch te organiseren