Je hebt het vast en zeker gehoord. Bijna alle huishoudens in Nederland worden in november en december met twee keer €190 gecompenseerd. Een pleister op de wond voor velen in Nederland waar de kosten harder stijgen dan de compensatie.

Tegelijkertijd lezen we ook andere berichten. Zo zijn er ook huishoudens met hoge inkomsten en/of vaste energiecontracten waardoor ze de stijging in energiekosten niet voelen. Mensen ervaren soms ongemak bij die 2 x €190 die ze ontvangen omdat het voelt alsof het niet voor hen is bedoeld. Steeds vaker horen we dat mensen besluiten om het bedrag aan een goed doel over te maken.

Je verwacht nu natuurlijk een pleidooi van stichting ANDERS om het bedrag aan ons over te maken. Maar dat is niet onze insteek. “Geven maakt rijk” is waar we in geloven. Om die reden vinden we vooral de beweging die nu ontstaat prachtig. Mensen geven door wat ze zelf kunnen missen. Schitterend!

Ben jij zelf in de situatie dat je de 2 x €190 kunt missen? Dan hebben we een paar tips voor je:

• Kijk om je heen, in je wijk, op de werkvloer. Misschien ken of ontdek je wel mensen waarvan je weet dat ze het heel goed kunnen gebruiken. Een gevulde envelop door de brievenbus of postvak maakt een groot verschil.
  • Heb je zelf niemand in de directe omgeving die het kan gebruiken? Vraag anderen om tips voor een gezin of persoon waar het water aan de lippen staat.
  • Ken je een organisatie in jouw dorp of stad die betrokken is bij mensen in armoede? Maak ze blij met jouw gift. Denk bijvoorbeeld aan de Voedselbanken die overuren draaien, of buurthuizen die ondanks de hoge energieprijzen de verwarming bewust wél aanzetten.

Ja, uiteraard ben je bij ons ook aan het goede adres. Sinds de oprichting 7 jaar geleden zijn we dagelijks actief om mensen in armoede in Nederland te ondersteunen met hun hulpvragen. Vandaag de dag dus ook meer dan ooit. Je gift komt zeker ook bij ons goed terecht. Ga in dat geval naar: www.stichtinganders.nl/doneer

Tot slot. Een grote kans dat jij als lezer de compensatie zelf goed kan gebruiken. Wat fijn dat je dan mogelijk iets van verlichting ervaart in de kosten de komende maanden. Het kan ook dat je het graag doorgeeft aan een ander omdat je het zelf kunt missen. In dat geval wensen we je veel voldoening in het geven, aan wie dan ook, want geven maakt rijk!