We kijken terug op een prachtig ANDERS seminar afgelopen 1 november. Hierbij delen we graag een terugblik op dit jaarlijkse event.

Het doel van stichting ANDERS is om de armoede in Nederland zo klein mogelijk te maken. Dit willen wij doen door ondernemers en bedrijven te koppelen aan mensen die hulp nodig hebben. Soms gaat het om een tuinman die de tuin van een man met chronische vermoeidheid even onder handen wil nemen of een fietshandelaar die een fiets schenkt aan een jongen zodat hij weer naar school kan. We weten dat armoede in Nederland nooit echt zal verdwijnen maar alle kleine beetjes helpen.

Op woensdag 1 november hadden we alweer ons 6de seminar. Met sprekers zoals Jan Peter Balkenende en Annemarie van Gaal lag de lat erg hoog voor dit jaar. Maar met Michiel Muller en Clara Sies kunnen we trots zeggen dat we de lat weer verhoogd hebben. Beiden gekenmerkt door hun snelle groei en goede initiatieven, zijn ze zeker een goed voorbeeld voor verschillende ondernemers.

Aan het begin van de avond had iedereen de tijd om even kennis te maken met een gezellig praatje. De zaal bestond uit veel verschillende mensen; sommige waren er voor de eerste keer en andere alweer voor de 5dekeer. Na een half uurtje gingen de deuren open en nam iedereen plaats in de Rio Grande zaal van het Van der Valk Hotel in Ridderkerk.

Na het voorwoord door dagvoorzitter Erwin van Aken en directeur Robert de Heer begon Michiel Muller met zijn presentatie. Het hoofdonderwerp van Michiel was innovatie. Michiel staat zelf ook bekend om innovatie binnen een markt. Tango is bijvoorbeeld het eerste onbemande tankstation in Nederland en Picnic is een heel nieuw concept van boodschappen doen. Tijdens het seminar deelde Michiel ook zijn verhalen en belevenissen over zijn drie ondernemingen en wat het in zijn optiek succesvol maakte.

Na Michiel was het de beurt aan Clara Sies. Clara is samen met haar man Sjaak de oprichter van de voedselbank in Nederland. Ze vertelde over hoe zij zelf graag mensen wilden helpen en daarom de voedselbank oprichtten. Verder vertelde ze over hoe de voedselbank steeds groter werd en hoe zij uiteindelijk hun ‘kindje’ moesten loslaten. Sjaak en Clara wilden alleen nog steeds mensen helpen en begonnen daarom in 2017 de gaarkeuken in Rotterdam. Ze hebben ook een boek geschreven ‘van Kruimels en Brood’ waarvan de opbrengst naar het armoede bestrijdende werk van de gelijknamige stichting gaat.

Aan het eind van de avond kreeg iedereen een kaars mee met de opdracht om het door te geven aan iemand die je er blij mee kan maken. Het was een geslaagd seminar en we hopen van harte om u volgend jaar opnieuw te ontvangen voor een inspirerende avond!

Fotoverslag
Klik hier voor een volledig fotoverslag van de avond