Waarom ben jij ANDERS?

Stichting ANDERS komt in actie voor de meest kwetsbare hulpvragen. Samen maken we zo Nederland nog mooier en zetten we een streep door armoede. Mooi doel natuurlijk. Maar wat zijn de persoonlijke doelen en argumenten van onze regioleiders om lokaal impact te maken? Ben jij nieuwsgierig? Lees dan snel hieronder verder!

Regio Nijmegen

We stelden onze regioleiders de vraag: ‘Wat is het meest bijzondere dat je afgelopen jaar hebt meegemaakt?’ Het antwoord van Philinde (op de foto tweede van links, met haar bestuur) van ANDERS Nijmegen: Mijn persoonlijke hoogtepunt? Toen ik met een snikkende dame op de bank zat. De afgelopen jaren waren zwaar voor haar, alleenstaande moeder met 4 kinderen, waarvan één met handicap. Er was weinig hulp. Maar nu zat ik daar, namens de ANDERS ondernemerscommunity te vertellen dat ik m’n best ging doen om samen met onze bedrijven het hoognodige zolderkamertje voor haar dochter te realiseren. Ze was zó dankbaar. Het gaf haar hoop om door te gaan.

Regio Rotterdam

Het antwoord van Anna Tak, regioleider van team Rotterdam (op de foto tweede van links, tussen team Rotterdam) op deze zelfde vraag was: De dankbaarheid van mensen over de hulp die zij hebben ontvangen. We vergeten snel hoe groot de impact is van hulp omdat we veel doen en oppakken. Maar als een moeder een filmpje stuurt vol trots over haar nieuwe vloer, een jongeman vol enthousiasme zijn telefoon opneemt omdat zijn kiespijn eindelijk weg is, of een kaartje dat op kantoor binnenkomt van een oudere vrouw die geholpen is met een omgewaaide schutting. Dan zijn we met elkaar dankbaar.

Regio Drechtsteden

Als antwoord op de vraag deelde Caroline, regioleider van Stichting ANDERS Drechtsteden, ons eerste regionetwerk, het volgende oprechte verhaal: Er is een man die ik ontmoette in 2020 onder hele kwetsbare omstandigheden. Hij was alleen, écht alleen. Los van de hulpverlener en ikzelf destijds kwam er niemand bij hem thuis. We hebben hem geholpen dus mijn taak zat erop en dan moet je iemand weer loslaten. Dat deed ik ook, grotendeels. Jaarlijks stuur ik hem vanaf mijn zomervakantie-adres een kaartje. En elk jaar in september belt hij me, om me daarvoor te bedanken en dan praten we gelijk even bij. Hij krijgt nu drie jaar ambulante begeleiding, is uit de schulden en had besloten dat het tijd was om een professionele schoonmaakploeg toe te laten. Dat dat nodig is, is een understatement. Desondanks een moedige beslissing want hij was al jaren omringd door afval. De dag dat die bewuste ploeg op de stoep stond ging mijn telefoon, of ik hem kon halen. Het was teveel, te spannend maar hij moest er doorheen. Dus daar gingen we, op naar het tuincentrum. Los van de lokale supermarkt komt hij nergens dus dat was een belevenis. Hij bestelde zwarte koffie én een dame blanche, om half 10 ’s ochtends, want die had hij al zo lang niet op. ‘Dat is ijs hé?’ vroeg het meisje dat bediende vertwijfeld. Maar zijn keus stond vast en ik vond het prachtig. Want er is voor mij niets mooiers dan een ander te zien genieten van iets wat voor mij vaak zo normaal is, en dat deed hij. En er is niets mooiers dan zien dat iemand die angstig is, toch kiest om moedig te zijn. Omdat het goed is, en daardoor beter wordt. Daar werk ik graag aan mee.

Regio Amstelland

Regioleider Koen van Stichting ANDERS Amstelland deelde in antwoord op deze vraag de volgende bijzondere verhalen: Als het dan toch weer lukt. De aanhouder wint, zeggen ze weleens. Zo voelt het werk van ANDERS soms ook. Complexe situaties, grote hulpvragen en op het eerste oog geen ondernemer in het netwerk die van betekenis kan zijn. Dat was dit jaar het geval bij een alleenstaande moeder van drie kinderen in Uithoorn. Waar een schutting nodig was om de tuin af te kunnen sluiten van de weg, waardoor de kinderen weer vrij en onbezorgd konden spelen in de tuin. Uiteindelijk stonden er twee mannen van Wesselings Hoveniersbedrijf met een grote glimlach in het zonnetje in de tuin te werken en is er prachtige schutting geplaatst. Of de stevige en liefdevolle knuffel die ik ontving van Pien (gefingeerde naam). Een jonge meid van 13 jaar die eindelijk haar eigen slaapkamer kreeg na een verhuizing. Wij hielpen haar kamer inrichten met roze muurverf, een bed en een bureau. Een fijne eigen plek voor een tiener, die zich nu kan onttrekken van de onrust in huis en de ruzies tussen haar 3 broertjes. Nu kan ze rustig haar huiswerk maken en vriendinnetjes uitnodigen. Zo’n grote glimlach die ik als dank kreeg, had ik in jaren niet gezien.

Regio Eindhoven

Regioleider Bart van Stichting ANDERS Eindhoven is dankbaar en trots dat afgelopen jaar een nieuwe collega aan boord is gekomen i.v.m. de groei naar meer succesvol afgeronde hulpvragen! Luka (links op de foto) kwam met veel toewijding, humor en energie het team versterken.  Bij een van de huisbezoeken kwam Luka oog in oog te staan met een hulpvraagster van haar eigen leeftijd, een jonge moeder van twee kinderen. Ze realiseerde zich dat ze zelf een mooi leven en een toffe baan heeft en dat dit gezinnetje al veel ellende heeft meegemaakt. Zij zijn alles kwijtgeraakt, gevlucht voor geweld. Wat rest: schulden, verdriet, schaamte en pijn. Nu wel weer een dak boven ’t hoofd, maar een leeg huis. Opnieuw beginnen. Bij ANDERS werken mensen die graag helpen. En dankzij gulle ondernemers ontstaat hoop. Soms is het even slikken…

We leveren maatwerk en kwaliteit kost geld. De overheid levert een substantiële bijdrage, een aantal ondernemers uit de regio financiert een deel. Bart zijn wens voor de toekomst is meer financieel draagvlak, zodat ze nog meer stadsgenoten, zoals Frank, Sula en Judy in Eindhoven e.o. kunnen helpen. Armoede is dichterbij dan je denkt!

Regio Rivierenwaard

Regioleider Jolanda van Stichting ANDERS Rivierenwaard werkt er jaar in jaar uit aan om samen met de ondernemers, de mensen die door omstandigheden in de marge van de samenleving zijn beland, echt te zien. Niet met hun problemen maar juist de mens achter de problemen. En deze mensen licht te mogen brengen door een probleem weg te nemen. Zodat ze een volgende stap weer zelf kunnen zetten.

Jolanda geeft als antwoord op de vraag ‘wat het meest bijzondere is dat ze het afgelopen jaar heeft meegemaakt’: De uitspraak van een jonge vrouw een aantal maanden nadat we haar hadden geholpen. Ze zei “Jolanda, het gaat nu ontzettend goed. Er was een tijd voor Stichting ANDERS en een tijd na Stichting ANDERS. Ik wil niet meer terug denken aan die tijd ervoor…”

Ben jij ook ANDERS?

Hebt jij ook hart voor mensen en wil je zelf GevenMaaktRijk in jouw dagelijkse werkzaamheden meemaken? We komen graag met je in gesprek om je vragen te beantwoorden en om samen de kansen voor een nieuw ANDERS netwerk te onderzoeken. Klik hiernaast om contact met ons op te nemen!