Een man met een licht verstandelijke beperking uit Sliedrecht bewoont een seniorenflat op de vierde verdieping. Los van de thuiszorg en ambulante woonbegeleiding staat hij er alleen voor. Meneer is al meer dan een jaar chronische ziek door hart- en longproblemen. Hij kan niet lopen of tillen.

Rommel en muizen
Via zijn verzekering kreeg meneer eindelijk een hoog-laag bed. Dit ziekenhuisbed vulde de nodige ruimte op in huis. Het oude bed lag gedemonteerd in de kamer en nam nodeloos veel plaats in. Televisies vind hij prachtig. Hij heeft er door de tijd heen wel vijf verzameld. Inmiddels liggen ze op een hoopje in een zijkamertje, ook de dikke beeldbuizen slokken heel wat plek op. Zo ontstond de hulpvraag: ‘Wie brengt deze oude spullen naar beneden waar het verzamelpunt is voor grofvuil?’.

Geen hulp, geen geld
Meneer zit in de bijstand. Hij is net uit de schulphulpverlening maar staat nog wel onder beschermingsbewind. Hij kan dus niet vrij over zijn geld beschikken. Deze man heeft helaas geen goede band met zijn familieleden. Tenslotte blijken de flatbewoners te oud om echt te kunnen helpen met het afvoeren van zware spullen. Kort gezegd; hij had geen hulp en het geld om de troep op te laten ruimen ontbrak. Zijn woonbegeleider van Gemiva heeft nog contact gezocht met lokale vrijwilligersorganisaties maar deze gaven aan geen mogelijkheden te zien om te ondersteunen. Uiteindelijk dienden zij dit verzoek in bij Stichting ANDERS.

Wij gingen op huisbezoek. De situatie was meteen overduidelijk. Het huis begon door alle rotzooi erg vervuild te raken. De huishoudelijke hulp kon niet meer goed schoonmaken. Daarnaast maakt een muizenplaag in dit gebouw de leefomgeving van meneer er niet rooskleuriger op. Dit kon zo niet langer!

Helpende handen
Stichting ANDERS activeerde haar netwerk en zocht contact met Partner Eteha B.V. uit Papendrecht. Rogier van Eteha slangtechniek bood zonder aarzelen de helpende hand. Er verscheen een busje met meerdere Eteha medewerkers die deze opruimklus aanpakten. Rogier merkte op: “Ik ben heel blij om dit te doen, voor ons was het niets. Tegelijkertijd besef ik dat er geen andere oplossing was”.

Dubbel en dwarse tegendaad
De hulpvrager deed al geruime tijd boodschappen voor andere flatbewoners met zijn scootmobiel. Maar er is ook nog een prachtige Pay It Forward gevonden als tegenprestatie. Meneer gaat bij Stichting Knots helpen met hutten bouwen voor kinderen. Ondanks alle beperkingen werd er toch maar mooi een passend taak voor deze man bedacht. De ontvanger geeft nu dubbel en dwars iets zinvols terug. Opnieuw ontstond er een vruchtbare chemie tussen sociaal werk en het bedrijfsleven.

De foto’s zijn gemaakt door partner Eteha slangtechniek uit Papendrecht.