We vinden verwarming en toegang tot warm water in onze woning vanzelfsprekend. Misschien staat de laatste jaren de verwarming wat minder hoog of douchen we wat korter. Wat als je die keuze niet hebt omdat je CV ketel kapot is? Het overkwam onze hulpvrager Wendy.

Twee jaar geleden kwam ik voor het eerst in contact met Wendy. Een stoere vrouw die zegt wat ze denkt en het hart op de goede plaats heeft. Blij met alles wat ze krijgt, wat dan ook. Een aantal jaren gelden had Wendy haar woning, een chalet, kunnen kopen uit een erfenis.  Zo had ze een eigen plekje, dichtbij haar kinderen. In die tijd bleek het ook noodzakelijk dat zij de dagelijkse zorg op zich nam van haar twee, nog jonge, kleinkinderen. Die waren, en zijn, dag en nacht bij haar. Ondanks dat Wendy lichamelijk van alles mankeert, zorgt ze vol overgave voor haar kleine meiden.

Explosiegevaar
Via haar hulpverlener kwamen de hulpvragen bij ons terecht:  Wendy had zorgen om haar CV ketel en het glas van haar voordeur was stuk. Ze had het gat afgeplakt met vuilniszakken en afplaktape. Niet veilig en zeker ook niet warm genoeg.  Haar CVketel moest dagelijks meerdere keren worden gereset. Toen we advies vroegen aan partner bleek dat de situatie levensgevaarlijk was. ‘Mevrouw, ik zet de CV ketel nu uit, deze kan elk moment ontploffen…’. Gelukkig was de ketel op dat moment nog te repareren. Nu, twee jaar later, was de ketel op. Hij stond uit want na de schrik van eerder wist ze wel beter. Nou ja, één keer per dag ging de ketel vijf minuten aan zodat de meiden konden douchen. Los van dat moment was er geen verwarming, geen warm water en sliepen de kinderen inmiddels op de bank in de woonkamer omdat de rest van de woning te koud was.

Nood is nood
Ongeacht of iemand een huur- of koopwoning heeft proberen we als stichting ANDERS te helpen in noodsituaties. Want natuurlijk, het verkopen van je woning zou het beste zijn als je geen geld hebt om je woning te onderhouden.  Helaas zien we steeds vaker dit soort situaties: mensen die al jaren een eigen woning hebben, maar nu het onderhoud niet meer op kunnen brengen. Verkopen zou de beste oplossing zijn. Maar waar moet je dan gaan wonen als huurprijzen de kosten van je hypotheek ver overstijgen? Daarnaast zijn huurwoningen op zijn zachts gezegd schaars en de wachtlijsten lang.

Tijd voor actie!
Van een particulier kregen we precies in deze periode een nog vrij jonge CV ketel aangeboden. ‘Of we iemand daarmee konden helpen?’ Zeker! We benaderden Hol Installatie techniek met de vraag of ze deze CV wilden installeren bij Wendy. Binnen een paar dagen was er ruimte in de planning gemaakt en werd de CV geïnstalleerd.  Dat de CV ook nog even omgebouwd moest worden van butaan naar propaan hadden we van te voren ook niet kunnen bedenken maar ook dit werd geregeld. Als extra service werd er een nieuwe thermostaat geïnstalleerd.  Daar word je toch warm van?

Dat dat voor Wendy heel bijzonder was lazen we in het appje dat ze ’s avonds stuurde: ‘Wat zullen we genieten van het warme water en de warmte, wat normaal een ieder voor lief neemt. En het is heerlijk in huis, kan ook zomaar m’n warm water kraan aan doen zonder alle poes pas… wat een luxe en ik geniet ervan!”