Een alleenstaande bijstandsmoeder met vier kinderen uit Ridderkerk houdt stand in een moeilijke periode. Twee van haar kinderen zitten op de basisschool en de twee andere volgen het middelbaar onderwijs. Een kind is autistisch en tekent vaak op de muren in de huiskamer. De vloer oogde lelijk. De woonkamer maakte een afgeleefde indruk.

Deze woonkamer had een grondige opknapbeurt nodig. Het oude vloerzeil moest eruit en vervangen worden door een andere manier van vloerbedekking. De muren moesten dringend geverfd worden. Moeder had geen geld en geen hulp uit haar omgeving. Deze hulpvraag kwam bij ons binnen via het Sociaal Wijkteam Ridderkerk. Het SWT zocht daarna contact met Stichting Present die wel vrijwilligers kon leveren maar geen materialen.

Stichting ANDERS pakte dit samen met Present op en ging op huisbezoek. Het viel op dat de woning netjes was maar heel basic ingericht. Krijttekeningen op de wanden drukten hun stempel op de woonkamer die wel betere tijden had gekend. Het was duidelijk dat mevrouw weinig te besteden had.

HELPENDE PARTIJEN
Stichting ANDERS moest meerdere partners benaderen om deze hulpvraag succesvol af te kunnen ronden. Via een vloerenbedrijf werd een partij van 22 m² laminaat met ondervloer ter beschikking gesteld maar dit moest wel worden opgehaald. Partner Maat Transport uit Alblasserdam bracht dit naar het juiste adres.

Dan de muren. We vonden partner De Winter Kleur uit Sliedrecht bereid om 15 liter muurverf en een potje zwarte krijtverf af staan. De verf werd vervolgens opgehaald door iemand van het Sociaal Wijkteam. Met het muurtje krijtverf hopen we het jongste kindje aan te leren dat dat de plek is om te kleuren. De thuisbegeleider van de Pameijer gaat die uitdaging aan.  Toen alle materialen bij de hulpvrager thuis waren gebracht kon het eigenlijke werk worden uitgevoerd. Vrijwilligers van Stichting Present staken flink de handen uit mouwen. Zij legden een mooie laminaatvloer en schilderden de muren.

COÖRDINATIE
Mevrouw is heel blij met de metamorfose die de woonkamer onderging. Zij is erg dankbaar na een moeilijke en drukke tijd. Het hele gezin kon eindelijk weer genieten van een frisse huiskamer.

Samengevat kan gesteld worden dat dit allemaal mogelijk was door een effectieve coördinatie van Stichting ANDERS waarbij zes partijen betrokken waren. Het was een flink geregel om alle partijen goed te laten samenwerken. Dit doe je niet even in een paar weken. Coördinatie in het kwadraat leidde tot mooie muren en strakke vloer in het kwadraat!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina