Dit verhaal gaat over over twee hulpvragers uit Dordrecht met een geheel verschillende achtergrond. Beide personen hadden behoefte aan passende raambekleding in verband met hun privacy en leefbaarheid. Hier kun je lezen hoe Stichting ANDERS op huisbezoek ging bij deze hulpvragers en de nodige opmetingen verrichtte. Vervolgens raadpleegden wij ons netwerk om een geschikte partner te vinden die deze hulpvraag vakkundig kon oplossen.

Goedemorgen pappa!
De eerste hulpvrager heeft MS, hij woont alleen. Wij kwamen met hem in contact via zijn begeleider van NESA zorg. Omdat zijn ziekte progressief is zal hij uiteindelijk volledig rolstoelafhankelijk worden. Gevolg van zijn ziekte is ook dat hij steeds meer gaat vergeten. Door deze ziekte is zijn sociale netwerk erg beperkt. Meneer heeft wel een autistische zoon die begeleid woont. Hij helpt zijn vader iedere morgen door middel van een belletje om hem goedemorgen te wensen en te herinneren aan het innemen van zijn medicijnen. Meneer ligt in scheiding. Financiële problemen, bijstand en de voedselbank bakenen zijn levenswijze af.

De oude woning van meneer werd te duur. Hij betrekt nu een nieuwe sociale huurwoning. Het appartement op de begane grond heeft echter een heel groot raam waar niets voor hing. Deze man had veel last van inkijk en voelde zich niet echt thuis op deze manier. Gordijnen via de Kringloop kon hij voor sparen dus de hulpvraag luidde: “Wie geeft mij gordijnrails in verband met een speciale bocht?”.

Stichting ANDERS klopt aan bij woonwinkel
Stichting ANDERS ging op gordijnenjacht en nam contact op met partner Woonwinkel Klop uit Papendrecht. Dit familiebedrijf in de Kerkbuurt dat al bijna een eeuw bestaat hielp ons reeds vaker. Bas Klop was meteen heel enthousiast om te helpen. Hij leverde de juiste rails waar Meneer zijn gordijnen aan kon ophangen. Dit resulteerde in een mooie Pay It Forward als tegenprestatie. Via de website wehelpen.nl kwam meneer in contact met buurtbewoner om met hem de hond uit te laten en koffie te drinken.

Van lappendeken tot maatwerk
Dan de tweede hulpvrager. Deze man is gevlucht uit Syrië. In een jaar tijd verbleef hij in vijf verschillende asielzoekerscentra door heel Nederland. Intussen woont deze statushouder alleen in een huurwoning in Dordrecht. Door de jaren heen heeft hij een basis inrichting om zich heen kunnen verzamelen door bijvoorbeeld de weggeefhoek en oude meubels van bekenden. Zo ook gordijnen, blauwe aan de voorkant en bruine aan de achterkant. Deze elkaar tegensprekende kleuren vormden een lappendeken. Meneer was er blij mee, beter iets als niets voor het raam.

Meneer volgt taalles in het Diakonaal Aandachtscentrum in Dordrecht. Plus extra taalles bij intercultureelcentrum de Buitenwacht in deze stad. Hij wil een universitaire opleiding gaan volgen op agrarisch gebied. Meneer heeft in deze sector gewerkt in zijn thuisland. Via een vrijwilliger bereikte ons de vraag of zijn gordijnen misschien via ons zouden kunnen worden ingekort. Ze hingen nu veel te lang op de grond. De gordijnen zijn ingenomen door een ondernemer die hier bereid toe was maar deze liet het vervolgens afweten, er was geen contact meer mee te krijgen. Gevolg: geen gordijnen meer.

Toen Partner Bas Klop hoorde van de situatie wilde hij ook hier graag ondersteunen. Woonwinkel Klop leverde speciaal op maat gemaakte gordijnen in één stijlvolle kleur. Gevolg: een heel dankbare en blije hulpvrager. Zijn reactie luidde: ”Deze gordijnen zijn veel mooier!”. Meneer verricht een warme Pay It Forward. Hij helpt mee met het bereiden van maaltijden in de Buitenwacht.

Begrip in en begrip voor
Dit gecombineerde hulpverhaal toont de dubbele inzet van onze partner Woonwinkel Klop. Het is hartverwarmend om te zien dat dit bedrijf niet alleen een begrip is in onze regio maar dat men ook begrip heeft voor de sociaal zwakkeren in onze maatschappij. Het is bovendien waardevol dat beide hulpvragers iets zinvols terug doen voor onze samenleving. Stichting ANDERS klopte aan bij de juiste woonwinkel!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Meer van dit soort bijzondere geef-verhalen lezen?
Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina