Ze is altijd alert en kijkt op straat vaker dan gemiddeld over haar schouder heen uit angst voor wat daar zou kunnen zijn. Deze moeder met jonge kinderen is slachtoffer geweest van huiselijk geweld. Los van de fysieke littekens trekt dit diepe sporen in haar leven. Eén van die sporen is altijd aanwezige angst.

Onverwacht bezoek
Moeder verhuisd na een jarenlang beschermd te hebben gewoond naar een eigen woning. Een fijne plek, maar ze heeft echter grote zorgen over de achtertuin. Deze is niet goed afgesloten en dit zorgt ervoor dat ze zich niet veilig voelt. Er blijft altijd angst dat haar ex ontdekt waar ze woont en onverwacht op bezoek komt. Ze is afgekeurd om te werken en financiële middelen om de omheining zelf aan te pakken ontbreken. Net als mogelijkheden vanuit haar sociale netwerk. Stichting SUN droeg bij in de elementaire inrichtingsitems. Zij contacten Stichting ANDERS om mee te zoeken naar een oplossing voor de  omheining.

Koud zweet
Na het ontvangen van de hulpvraag zijn we bij haar langs gegaan om de situatie te beoordelen. In de tuin zagen we een (laag) tuinhekje, een schutting (met horizontale planken) en deels een haag die de tuin afsloot van de buren en de brandpoort. Voor ieder ander prima omheind. Bij deze vrouw brak haar echter het koude zweet uit als ze er naar keek. Over het tuinhekje kun je heenstappen en horizontale planken maken het gemakkelijk om er overheen te klimmen. We gunnen haar een veilige, nieuwe start en dus gingen we op zoek naar een partner.

Een nieuwe omheining resulteert hopelijk in het, mocht de situatie zich voordoen, buiten houden van de man. Daarnaast biedt het tijdwinst waardoor Moeder in zo’n situatie de tijd heeft om contact te kunnen leggen met de politie. Doordat zij slachtoffer is geweest heeft ze een direct nummer waarop zij direct kunnen handelen en afweten van haar verleden.

‘Er zit een slot op de poort’
Lang hoefden we niet te zoeken naar een partner, toen we Verheij Integrale Groenzorg benaderden gaf Cees Lock vrijwel direct aan hier aan mee te willen werken. Hij is langs geweest om op te nemen wat er moet worden gedaan en vervolgens is alles in gang gezet om te realiseren. Het Papefonds financierde het materiaal en de mannen van Verheij toverden in twee dagen tijd de tuin om tot een prachtige, veilige plek. Moeder appte me meerdere keren gedurende deze dagen. ‘Kijk nou hoe stevig’ en ‘er zit een slot op de poort’ met heel veel hartjes erbij. Veel dankbaarheid was er die ze uitte door de mannen te voorzien van een heerlijke portie bami. Als Pay it Forward gaat ze vrijwilligerswerk doen op de school van haar jongste kind. Heel graag wil zij, binnen haar mogelijkheden, ook weer iets teruggeven aan een ander.

Onverwacht bezoek
Moeder verhuisd na een jarenlang beschermd te hebben gewoond naar een eigen woning. Een fijne plek, maar ze heeft echter grote zorgen over de achtertuin. Deze is niet goed afgesloten en dit zorgt ervoor dat ze zich niet veilig voelt. Er blijft altijd angst dat haar ex ontdekt waar ze woont en onverwacht op bezoek komt. Ze is afgekeurd om te werken en financiële middelen om de omheining zelf aan te pakken ontbreken. Net als mogelijkheden vanuit haar sociale netwerk. Stichting SUN droeg bij in de elementaire inrichtingsitems. Zij contacten Stichting ANDERS om mee te zoeken naar een oplossing voor de  omheining.

Koud zweet

‘Er zit een slot op de poort’
Lang hoefden we niet te zoeken naar een partner, toen we Verheij Integrale Groenzorg benaderden gaf Cees Lock vrijwel direct aan hier aan mee te willen werken. Hij is langs geweest om op te nemen wat er moet worden gedaan en vervolgens is alles in gang gezet om te realiseren. Het Papefonds financierde het materiaal en de mannen van Verheij toverden in twee dagen tijd de tuin om tot een prachtige, veilige plek. Moeder appte me meerdere keren gedurende deze dagen. ‘Kijk nou hoe stevig’ en ‘er zit een slot op de poort’ met heel veel hartjes erbij. Veel dankbaarheid was er die ze uitte door de mannen te voorzien van een heerlijke portie bami. Als Pay it Forward gaat ze vrijwilligerswerk doen op de school van haar jongste kind. Heel graag wil zij, binnen haar mogelijkheden, ook weer iets teruggeven aan een ander.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.
De foto’s zijn gemaakt door Esther Faber.