Dit stukje gaat over een hulpvraag van een tijdje geleden. Een man uit Dordrecht had een eenmanszaak. Hij verzorgde de PR en reclame voor Nederlandse en Oost-Europese bedrijven. Na de laatste grote economische crisis kwam hij in financiële problemen. In 2016 moest hij helaas zijn activiteiten beëindigen. In dit jaar overleed ook nog zijn broer.

Meneer werkte in loondienst tussen 2013-2016. Door diverse omstandigheden heeft hij verzuimd om de belastingaangiften van zijn onderneming in te dienen. De consequentie was dat de fiscus boetes oplegde. Hierdoor had de ex-ondernemer helemaal geen geld meer over om iemand in te huren die de aangiftes fatsoenlijk afhandelde. Met als pijnlijk gevolg nog meer boetes! Deze man belandde in een vicieuze cirkel.

Meneer had geprobeerd om hulp te krijgen via studenten economie. De studenten waren enkel in staat om de administratie te ordenen. In Excel werden netjes alle inkomsten en uitgaven vast gelegd. Het indienen van de aangiftes lukte niet.

Belastingaangiftes 2013-2016?
Die hulpvraag; ‘Wie helpt mij met mijn zeer achterstallige belastingaangiftes 2013-2016’ bereikte ons via het Sociaal Wijkteam in Dordrecht. Eerst was er telefonisch contact. Daarna werd meneer door ons bezocht. Elk huisbezoek is weer anders. De huisbezoeker merkte later opgewekt op: “Grappig dat wij onze liefde voor de Russische cultuur konden delen!”.

Stichting ANDERS activeerde dit hulptraject.Partner Alblasserwaard Administratie & Advies uit Sliedrecht werd benaderd. Eerst werd met Bram Waleboer besproken hoe dit aangepakt moest worden. Bram bedacht een plan en ging samen met de hulpvrager aan slag. Er moest heel wat werk verzet worden. Eerst werden fouten in de boekhouding gecorrigeerd. Toen werden de aangiften over genoemde periode van vier jaar eindelijk in orde gemaakt. Deze partner heeft bijzonder veel tijd en inzet getoond. Bram is drie maanden bezig geweest! Het bleek niet eenvoudig om nog over 2013 aangifte te doen. Doordat Bram heeft zich goed in de situatie inleefde, volgde er toch een snelle en afdoende oplossing. Noodzakelijke hulp, omdat je administratie op orde moet zijn voor je de schuldhulpverlening in kan gaan.

Dank in duizend woorden
Meneer is dan ook erg opgelucht en dankbaar na deze uitgebreide cijfermatige hulp. Hij deed dan ook graag iets terug middels een taalkundige Pay It Forward. Hij ging periode Engelse les geven in een Oekraïns kamp. Dit is hard nodig in dit grensland van formaat tussen de EU en Rusland. Een bijzondere verbinding van ontvangen en teruggeven kwam hier tot stand. Administratieve hulp krijgen en taalles terug geven, een schitterende wisselwerking toch!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina