Via Impegno kwam bij ons de hulpvraag binnen voor een meneer uit Dordrecht. In de perkjes langs zijn huis groeiden planten die de voegen van het huis beschadigden. Door lichamelijke klachten was meneer zelf niet in staat om de planten te verwijderen. Hij hield het wel netjes bij, maar voor de lange termijn was een onderhoudsvrije oplossing gewenst.

PTTS
Onze vrijwilligster Esther ging bij meneer op huisbezoek om de situatie te bekijken. Meneer heeft het huis gekocht met zijn ex-partner, maar door de scheiding woont hij nu alleen. Financieel heeft hij het niet breed en verhuizen is geen optie, omdat hij de middelen niet heeft om zijn ex-partner uit te kopen. Hij vertelde dat hij PTTS heeft door zijn soldatenverleden. Daarnaast heeft hij whiplash klachten door een flinke aanrijding door iemand die niet zat op te letten.  Vroeger was meneer krachtig en handig, maar hij heeft geen kracht meer, is hypersensitief voor geluid en krijgt niets meer uit handen. Hij heeft, toen het nog kon, mooie dingen gemaakt zoals een tuinbank, die hij trots aan de huisbezoeker liet zien. De planten, die door de vorige eigenaren zijn gepland, waren op dat moment netjes gesnoeid door een kennis van meneer. Nu het mooie er weer aan komt groeien de planten als kool en overwoekeren alles als je het de kans geeft. Er moest een oplossing voor dit probleem komen, dat was wel duidelijk!

Aan de slag
We belden Maarten Moree van Hoveniersbedrijf Moree voor advies. We vroegen hem wat de beste oplossing is voor deze situatie. De perkjes leeghalen en een worteldoek plaatsen is een mooie oplossing, maar niet geheel onderhoudsvrij. Hij gaf aan dat hij deze hulpvraag wel oppakken. Zo gezegd zo gedaan.

Meneer was ontzettend enthousiast en dankbaar toen we hem dit vertelden. Blij dat er een oplossing kwam voor dit probleem.  Hij vroeg met hoeveel ze zouden komen zodat hij genoeg koffie, cola en gebak kon halen. Met 2 man sterk kwamen ze, op een vrijdagochtend. Het zonnetje scheen, een perfecte dag om in de tuin aan de slag te gaan. Binnen een paar uur hadden ze alle planten verwijderd en de perkjes gevuld met grint. Zijn dankbaarheid was super groot en tegelijk was dit super intens voor hem. ‘Je kent toch dat geluid als iemand met een vork over een metalen bord heengaat?’ vroeg hij me. ‘Zo klinken de scheppen in de grond en over de tegels’. Toen ik aangaf dat hij gerust even op bed kon gaan liggen wees hij dat resoluut af, de jongens doen dit voor mij dus als ik ze nog wat drinken kan geven dan wil ik er gewoon zijn.

Pay it Foward
Zodra meneer aan de betere hand is wil hij zich inzetten voor de medemens. Een wandeling met bijvoorbeeld een eenzame buurtgenoot ziet hij als een mooie manier om de Pay It Foward te volbrengen.

Dit verhaal is geschreven door onze stagiaire Mieke Wolters

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina