Als minderjarige is hij alleen naar Nederland gevlucht vanuit Syrië. In Nederland startte hij na zijn inburgering met de opleiding BBL Assistent Installatie Techniek. Naast school werkt hij bij een bedrijf in de installatietechniek binnen de Drechtsteden. Het werk op zich verloopt goed alleen is het noodzakelijk dat deze werknemer zijn veiligheidsopleiding VCA met succes afrondt. Dat blijkt een grote uitdaging te zijn voor hem.

Taalachterstand
In zijn thuisland ontving deze Koerdisch sprekende jongeman slechts gebrekkig (taal)onderwijs.  Meneer deed twee maal examen op kosten van zijn baas maar zakte helaas. Tevens maakte hij nog twee keer deze toets op eigen kosten. Maar ook dit genereerde geen diploma. Helaas lukte dit ook niet met de hulp van VluchtelingenWerk. In het Arabisch, een taal die ver van zijn moedertaal afstaat, slaagde meneer ook niet voor deze veiligheidsopleiding. Een VCA certificaat is echter een harde eis voor werk binnen deze sector.

Vlotte oplossing
Deze dringende oproep om hulp bij de voorbereiding van het VCA examen bereikte ons via VluchtelingenWerk Nieuw Lekkerland. Onze stichting was begaan met de hulpvrager en benaderde met succes partner VLOT Opleidingen uit Streefkerk. Nick Vlot kwam met een hoopvolle oplossing. Hij schonk meneer een gedegen online cursus VCA om beter te kunnen presteren op het examen. Door middel van filmpjes ziet hij nu letterlijk voor zich wat er bedoeld wordt met de woorden die hij leest. Dit gaat zeker helpen in het beter begrijpen en toepassen van de regels.

De hulpvrager was hier heel blij mee en hoopt deze keer wel te slagen omdat hij zich nu beter kan voorbereiden. Meneer zakte weliswaar vier keer voor zijn VCA maar het is geweldig dat onze zoektocht naar een relevante partner vlot verliep!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina