Ze is zelf erg bescheiden en vraagt moeilijk om hulp maar dankzij de aanmoediging van haar hulpverlener van Vivenz vindt ze de moed om haar hulpvraag te delen. Tijdens een huisbezoek horen we haar verhaal en daar zijn we stil van.

Gebroken nachten
Als ze begint te vertellen wordt al snel duidelijk dat ze veel tegenslag heeft gehad in haar leven. Zorgen binnen het gezin en huiselijk geweld zijn haar en haar twee jonge kinderen niet gespaard gebleven. Nu ze sinds een tijdje weer een eigen woning heeft in Zwijndrecht probeert ze weer grip te krijgen op haar leven. Eén van de uitdagingen waar ze tegenaan loopt is het delen van haar bed met haar zoontje van tien. Als gevolg van zijn beperking is hij snel angstig. De hoogslaper die hij heeft voelt voor hem onstabiel en te hoog met als gevolg dat hij al langere tijd bij zijn moeder slaapt.

Rust
Dit doet ook beroep op haar nachtrust terwijl ze die, net als elk ander mens, hard nodig heeft. Verder is de woonkamer een punt van stress voor haar. Er zitten gaten in de muur en het schilderwerk is erg slecht. Verf en/of behang met een rustigere kleur dan de donkerrode muren die haar nu omringen zouden zoveel meer rust geven. Ze geeft aan dat als we het materiaal zouden kunnen schenken, haar familie mogelijk wel bereid zou zijn om dit met haar aan te pakken. Ook kan ze, als gevolg van gebrek aan kastruimte haar spullen niet goed opbergen waardoor het snel rommelig is. Even naar de winkel gaan om zelf inkopen te doen is geen optie. Als gevolg van schulden die vanuit de scheidingssituatie ook op haar verhaald zijn zit ze in de schuldsanering.

Bijzonder winkelbezoek
Als we Opnieuw & Co vertellen over haar situatie en de noodzaak van een ‘nieuw’ 1-persoonsbed zijn we welkom en mogen we zelf door de winkel lopen om een bed uit te zoeken. Met succes vonden we een wit exemplaar, precies de kleur die hij graag wilde. Ze waren bereid deze thuis te bezorgen en het oude bed voor haar af te voeren. Een geschikte kast stond er helaas niet, die hulpvraag laten we nog even open staan en kunnen we hopelijk binnenkort oplossen. Voor de verf konden we terecht bij Winter Kleur in Sliedrecht, super dat we haar in korte tijd de middelen konden bieden om aan de slag te gaan. En dat gebeurde.

Make-over
Een paar weken later ontvangen we een foto waar we echt even stil van worden. De woonkamer heeft een ware make-over gekregen. De donkerrode kleur is vervangen met lichte tinten en wat een verschil maakt dat. Oordeel zelf maar op basis van de foto’s die je hieronder terug kunt zien. Ik kan het niet laten om nog even te vragen naar haar nachtrust en wat blijkt, sinds de komst van het nieuwe bed slaapt haar zoon elke nacht weer in zijn eigen kamer. Graag wil ze, als haar leven in nog iets rustiger vaarwater zit, een goede daad doorgeven door binnenkort een keer extra op te passen voor andere alleenstaande moeders. Tof!

Dit verhaal is geschreven door Hanneke Pagliaro

Hieronder een foto van dezelfde hoek van de kamer, voor en na de verfbeurt. Wat een verschil!

En lang leve de Opnieuw & Co voor dit prachtige bed!