Nooit eerder stond een hulpvraag zó lang in behandeling. Haar stem kon ik inmiddels dromen. Ze belde me namelijk gerust vijf keer op een dag als ze onrustig was en dat was ze regelmatig. Na ruim een anderhalf jaar tijd was daar dan uiteindelijk die bewuste dag waar we allemaal zo naar uit hadden gezien. Lees mee!

Hoe het allemaal begon
Haar situatie kwam bij ons in beeld via een hulpvraag die werd ingediend door haar begeleider vanuit Gemiva-SVG. Daar lazen we over haar verstandelijke beperking, zorgmijdend gedrag, vervuiling, een tienerdochter, gebrek aan netwerk en financiën wat bij elkaar opgeteld voldoende aanleiding gaf om op huisbezoek te gaan.

In de dertien jaar dat ze er nu wonen is er veel gebeurt vertelt hulpvrager Linda tijdens het huisbezoek aan onze vrijwilliger. Haar dochter was nog klein toen ze de sleutel kregen van het huis. Na een aantal jaar zijn ze verlaten door haar man en de vader van haar dochter. Kort daarna overleden ook dierbaren die een groot deel van hun netwerk vormde. Die optelsom zorgde ervoor dat ze het overzicht verloor met als gevolg dat spullen en vervuiling de ooit zo schone woning overnamen.

Moed
Een buurvrouw moedigde haar aan om hulp te zoeken. Dat was moeilijk maar uiteindelijk vond ze de moed om een ambulant begeleider toe te laten in haar leven. Vanaf die tijd ging en moest het anders. Vuil tot aan heuphoogte verdween en stukje bij beetje werd de woning weer leeg. Wat over bleef waren vervuilde en kapotte muren die herinnerden aan een tijd die liever vergeten wordt. Zelf hiermee aan de slag gaan was door fysieke beperkingen en gebrek aan financiële middelen geen optie en zodoende waren wij daar op gesprek.

Stoppen, vallen en weer doorgaan
Als gevolg van corona zijn er veel beperkingen geweest die invloed hebben gehad op het verloop van deze hulpvraag. Zo was er een tijd waarin vrijwilligers binnen geen klussen op mochten pakken. Winkels moesten dicht en het behang waar Linda voor had gespaard wilde ze met eigen ogen zien en kopen. Daarnaast kosten alle veranderingen haar heel veel energie en gaf dit alles haar veel spanning waardoor we soms moesten stoppen om te zorgen dat de deur open bleef gaan.

In deze langdurig openstaande hulpvraag is er echter veel werk verzet. Haar donkerbruine kozijnen en donkere stenen muur werd prachtig wit dankzij de inzet van een groep via Present Dordrecht – Papendrecht. Met het stoomapparaat van partner Joker van der Wiel kon een vrijwilliger van Hip van A tot Z aan de slag om de muren kaal te maken. Dat was ook het moment dat ik haar voor het eerst ontmoette.

Het gezicht achter de stem
Op een zonnige middag belde ik aan. De dame die opendeed was, aan haar stemgeluid te horen, onmiskenbaar onze hulpvrager. Het was ook de dag dat ik kennis maakte met haar dochter. Daar zat ze. Een teruggetrokken 14 jarige op de bank met haar hond op schoot als schild. Oogcontact maken vond ze spannend, hardop praten ook. Haar moeder Linda kende ik inmiddels als het tegenovergestelde. Het was fijn om sinds die dag een gezicht achter de stem te zien en ál die belletjes werden na die dag een stuk minder ingewikkeld. Want nu kenden we elkaar. Het was confronterend geweest om de ruimte te zien waarin deze vrouwen leefde en al jaren hadden geleefd.

Via Stemar Groep kwamen we terecht bij DSK Schilderwerken en zij besloten hun schouders te zetten onder deze klus. Vroeg op de dag startte de behanger met zijn werk en ze vond het super spannend. Uiteindelijk hadden ze een fijne klik en in een dag was de klus geklaard. Fris behang siert vanaf nu de woonkamer en dat maakt zoals je begrijpt een groot verschil.

Geven maakt rijk!
Dat het mooi is om te geven van dat waar je zelf goed in bent weet Linda maar al te goed. Al jaren werkt ze drie dagen per week als vrijwillige gastvrouw in een verpleegtehuis in de buurt. Met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en veel liefde zet zich in voor dementerende ouderen. Ga zo door sterke vrouw en geniet samen van jullie fijne, ‘als nieuwe’ woonkamer!

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke
*Linda is niet de echte naam van de hulpvrager

Het voor & na deels zichtbaar 👇

Een medewerker van DSK Schilderwerken in actie! 👇