Een oudere Indonesische vrouw bewoont een sociale huurwoning aan de rand van het centrum in Dordrecht. Mevrouw staat er alleen voor en begint de dingen steeds minder goed te begrijpen. Als er een probleem is wil ze dat graag alleen oplossen. Totdat het niet langer kan.

Alarm!
Mevrouw had een fikse tegenslag toen er buiten haar schuld om lekkage in een leiding in haar vloer ontstond. Ze sloot haar ogen voor dit probleem en ondernam niets. Weken achtereen terroriseerde het vocht de vloer en muren van haar woning. De vloerbedekking raakte compleet doorweekt. De muren in alle kamers waren beschimmeld. Het huis werd onleefbaar. Het water sijpelde ook naar beneden en bereikte haar onderburen die terecht alarm sloegen. Ze kan net rondkomen van haar AOW maar blijkt niet verzekerd te zijn voor waterschade.

Met heel veel moeite slaagde het Sociaal Wijkteam er in om bij deze vrouw binnen te komen en in gesprek te gaan. Het werd meteen duidelijk dat hier moest worden ingegrepen om mevrouw alles op zijn beloop laat. Trivire nam verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie en zorgde voor nieuwe vloerbedekking. De hulpvraag om nieuw behang in de woonkamer, keuken, gang en overige kamers bereikte ons via een bijzondere samenwerking tussen het SWT en Trivire. Mevrouw stelde geen eisen aan het behang als het maar simpel en licht was. Nauwkeurig werd opgemeten hoeveel behang er benodigd was.

Stichting ANDERS had intussen een duidelijk beeld van deze dringende oproep en benaderde partner Joker Design uit Dordrecht. Anne bood waardevolle hulp aan door behang beschikbaar te stellen. Nu kon de laatste stap gezet worden om het huis van de hulpvrager weer toonbaar te maken. Trivire zorgde ervoor dat er een ZZP’er langskwam om het behang af te stomen en aan te brengen.

Samen Sociaal Sterk
Het is fijn dat deze woning weer leefbaar is na al dit waterleed. Het was wel spannend voor mevrouw al die vreemde mensen in haar huis. Gelukkig heeft ze meegewerkt om dit natte probleem op te lossen wat twee huishoudens trof. Het komt niet vaak voor dat twee sociale instellingen gezamenlijk een hulpvraag bij ons indienen. Stichting ANDERS wist partner Joker Design aan deze hulpvraag te koppelen. Er waren vele spelers nodig om deze ondersteuning succesvol af re ronden. Sociaal werk is en blijft topsport. En vooral teamwork!

Door dit voorval is er hulpverlening achter de deur gekomen terwijl ze die al jaren potdicht probeerde te houden voor onbekenden. Een geluk bij een ongeluk.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Meer van dit soort bijzondere geef-verhalen lezen?
Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina