Deze ondersteuning gaat over een in Angola geboren moeder die er alleen voor staat. Ze draagt de intensieve zorg voor haar vier kinderen. Twee van haar kinderen hebben een beperking. Het gevolg hiervan was dat ze moest stoppen met werken om hen de zorg en aandacht te bieden die zij nodig hebben. Diverse hulpverleners staan mevrouw bij om de boel draaiend te houden in Zwijndrecht.

Twee jaar geleden werd een begin gemaakt om de keuken te verbouwen wat hard nodig was. Een bevriende man op leeftijd uit de kerkgemeenschap zorgde voor een keukenblok en andere materialen. Helaas werd deze tachtigjarige langdurig ziek zodat deze verbouwing stil kwam te liggen. Behang kwam los en er kwamen voegen naar buiten. Delen van de oude en nieuwe keuken lagen te verkommeren in de schuur. Dit kon zo absoluut niet langer!

Minder dan het minimum
Moeder moet overleven van een minimum inkomen waar ze tot op voor kort ook nog eens gekort werd. Dit omdat haar volwassen zoon (18+) zonder status bij haar inwoont. Middels inzet van een advocaat via het netwerk van ANDERS is inmiddels duidelijk dat hij wel een status toegekend krijgt op basis van het kinderpardon. Echter, de combinatie van bijstand en voedselbank is geen vetpot dus ruimte om te sparen was er zeker niet.

Betreft de keuken moesten de volgende zaken dringend worden uitgevoerd; de afzuigkap ophangen, aftimmeren van het plafond, schilderen van de muur en het monteren van de plinten. Behalve de verf waren de materialen aanwezig. De hulpvraag “Wie maakt deze keukenverbouwing af?” bereikte ons via Vivera wijkteam uit Zwijndrecht. Stichting ANDERS ging op huisbezoek en bracht deze situatie gedetailleerd in beeld. Het was overduidelijk dat dit keukenprobleem moest worden aangepakt.

Partners pakken aan
Wij benaderden met succes onze partner ETB De Noord uit Alblasserdam. Men bood passende hulp aan. De elektricien bij dit gezin langs en tijdens twee afspraken monteerde hij de plinten en lampjes. De wateraanvoer werd bevestigd en tenslotte hing hij de planken op. ‘Heftig om te zien dat zij al twee jaar in deze situatie zat’ merkten zij achteraf op.

Voor het ophangen van de afzuigkap schakelde we hulp in partner Breijer bouw- en installatiebedrijf uit Rotterdam. Tijdens twee afspraken klaarden ze deze klus. Balken die ooit waren aangebracht om alles op z’n plek te houden (zie foto’s) konden na twee jaar worden weggehaald. Tijdens een ronde door de woning constateerde ze schimmelvorming in de badkamer. Ook dat werd direct aangepakt door monteur Erik, hij zorgde ervoor dat dit probleem werd behandeld met de juiste middelen.

De hulpvrager is heel blij dat alles nu goed werkt in de veelgebruikte keuken en dat de badkamer weer fris oogt. Zij is een lieve vrouw en doet veel voor anderen door regelmatig kleding weg te geven aan anderen die dit hard nodig hebben. Ondanks haar beperkte financiën is iets weggeven een zinvolle Pay It Forward. Stichting ANDERS wist de juiste verbindingen te leggen zodat deze twee jaar oude wens van mevrouw eindelijk vervuld werd.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Meer van dit soort bijzondere geef-verhalen lezen?
Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina