Iedereen ervaart wel eens stress. Maar bij onze hulpvragers is het eerder regel dan uitzondering. Geldzorgen, gezondheid en relaties zijn vaak de oorzaak van spanning. En dan niet eventjes maar langdurig. En dat heeft grote gevolgen. Denkfuncties worden door stress beperkt, zoals het plannen van afspraken, overzicht houden, organiseren, dingen onthouden, tijdmanagement. Maar ook regulatiefuncties worden ontregelt zoals je emoties kunnen beheersen,  flexibel zijn, verleidingen kunnen weerstaan en doorzettingsvermogen. Als we die stressverschijnselen niet herkennen kan het zijn dat we soms naar een hulpvrager kijken en denken: ‘kom op, kom in actie, werk mee of kom je afspraken na’. Goed om te weten dat in veel gevallen dit dus een gevolg is van langdurige stress.

En blijf dan het bos maar eens zien
Zo ook bij de hulpvraag van Sandra: een alleenstaande moeder met langdurige stress. Te weinig geld om van rond te komen, 3 van de 4 kinderen hebben speciale begeleiding nodig vanwege autisme en door dit alles wordt ze zelf ook begeleidt. Ze was al een tijd op zoek naar een woning die qua huren goedkoper was en dat was gelukt. Maar daar kwam nu dus nog meer stress bij. Binnen 4 weken een huis inrichten en verhuizen. Wij werden benaderd voor meerdere hulpvragen en ik kwam in een appgroep terecht met 4 hulpverleners en de hulpvrager zelf. Om het overzicht te houden. Ik snap dat, maar stel je eens voor dat je Sandra bent: je moet van alles regelen, je hebt rekening te houden met 4 hulpverleners, de zorg voor je kinderen gaat altijd door en dan nog verhuizen. Bijzonder als je dan nog overeind blijft en afspraken na kan komen. Maar ook begrijpelijk als je het soms even niet meer weet wat er moet gebeuren.

Geen problemen, alleen uitdagingen
Wij gingen met de vloer aan de slag. Een vloer voor een hele woning van 3 verdiepingen. Altijd een uitdaging, maar nu nog meer omdat er zoveel nodig was! Maar een uitdaging gaan we niet uit de weg. Ook de partner niet die we hierbij konden betrekken. Eigenlijk de partner in spé toen nog. Via een collega op kantoor werden kwamen we in aanraking met Floortec. Nadat zij het verhaal hadden aangehoord boden ze aan om de vloer te sponsoren. Omdat de verhuisdatum al snel in zich kwam was het ook voor hen schakelen. Binnen een week was alles opgemeten en was de vloer besteld. Ook het leggen van de vloer was een probleem. Een oplossing kwam dankzij de betrokkenheid van Kiwanis, een service club die zich uitsluitend  inzet voor kinderen onder het motto: “service the children of the world”. Zij realiseerde de inzet van Floortec en dat 2 dagen vóór de verhuisdatum. Wow! Heerlijk dat alle spullen meteen op de goede plek gezet konden worden.

Het begin van iets moois!
Na afloop van een geslaagde inzet bellen we de partner nog even: hoe is het gegaan, zijn er tips, wat is de waarde van de inzet van producten en diensten. Van tips kunnen we leren en we worden vaak  een beetje stil van de waarde van de inzet. Mooi om iedere keer weer te zien dat partners mee willen helpen aan een oplossing van een probleem waar eerst geen oplossing voor was en dat ze dat doen met eigen producten en diensten. En in dit geval ook nog als kers op de taart een nieuwe partner erbij. Welkom Floortec!