Je zou bij de titel kunnen denken aan het kerstverhaal. Maria, die ongehuwd in verwachting raakt. Misschien wel veroordeeld door haar omgeving daardoor. Die op reis moet terwijl ze hoogzwanger is en geen spullen heeft voor haar kindje als ze bevalt. Een dappere moeder.

Onverwacht zwanger
Een andere dappere moeder, anno nu: Amy. Als alleenstaande moeder raakte ze onverwacht zwanger van haar tweede kindje. Niet gepland en op dat moment ook niet gewenst. De situatie met de vader was ingewikkeld. Tijdens haar eerste zwangerschap had ze veel meegemaakt. Mishandeling zowel geestelijk als lichamelijk waardoor ze PTSS opgelopen heeft. Haar kindje dat met een beperking geboren wordt. Of dat kwam door de mishandeling weet ze niet, maar ze probeert haar zoontje zo goed mogelijk en met liefde te begeleiden. Als alleenstaande moeder valt haar dat soms zwaar.

Alleen
Een netwerk om op terug te vallen heeft ze niet, ze staat er alleen voor. Door haar PTSS kan ze niet werken, financieel rondkomen is een echte uitdaging. En in die situatie voor de tweede keer in haar leven zwanger raken. We kunnen daar een mening over hebben, maar dat verandert niets aan haar toch al ingewikkelde situatie en haar hulpvraag. Tot de 4e maand heeft ze getwijfeld of ze wel weer moeder wilde worden, maar uiteindelijk heeft ze dus de dappere beslissing genomen om haar kindje te laten komen en er helemaal voor haar te zijn. Alleen, zonder netwerk dus en met zeer beperkte middelen.

Tranen in haar ogen
De vraag om hulp kwam binnen via SUN Drechtsteden. Ze had een kinderwagen nodig. Ze krijgt speciale begeleiding tijdens en na haar zwangerschap vanwege haar PTSS en daarvoor moet ze veel reizen. Via onze partner Verloskundigenpraktijk Sliedrecht zetten we de hulpvraag uit bij particulieren. Hartverwarmend hoe daar op gereageerd wordt. Zolders worden leeg gehaald en allerlei spullen aangeboden. We halen de nodige spullen op en brengen ze bij Amy. In één van de tassen zit een kaart voor Amy: ‘Lieve dappere moeder’ staat boven. De tranen schieten bij haar in de ogen bij het lezen van die tekst. Lieve woorden die haar hart raken. Als we een week later ook een prachtige kinderwagen kunnen afleveren van Baby en Tienerstore, is ze bijna sprakeloos. Want veel ervaring met de goedheid van mensen om haar heen heeft ze niet. Dat blijkt wel uit het appje dat ze een dag later stuurt:

Ik wil jullie allemaal nog super bedanken! Ik ben zeer ontroerd voor gewoon de steun en hulp die ik gekregen heb. Dit doet me goed dus het zijn goede tranen. Ik realiseer me hierdoor dat er nog heel veel mooie dingen zijn aan onze maatschappij en samenleving.

Dappere moeders, dappere vaders, dappere alleenstaande mensen. Ze zijn er, toen en nu. Soms kunnen ze het niet alleen af en hebben ze hulp nodig. Soms een schuilplaats, een veilige plek. Soms kleertjes en een kinderwagen. Mooi dat we, met elkaar, met ondernemers, verschil kunnen maken, hoop kunnen geven aan mensen om ons heen. Als dat geen kerstgedachte is…