Ze woonde hier nog niet zo lang. Vanuit de andere kant van het land was ze met haar twee kids, van 4 en 6, in Zuid-Holland komen wonen. Om een nieuwe en vooral veilige toekomst op te gaan bouwen. Achter het woord veilig gaat een heel verhaal schuil want dat was haar situatie daarvoor alles behalve.

Verhuizen zonder koffers
Toen ze in het Blijf-van-mijn-Lijf huis kwam was de kamer gemeubileerd. Haar eigen spullen heeft ze toen ondergebracht in een opslag in Hoogeveen. Inmiddels is ze uitgestroomd en woont ze in een sociale huurwoning. Het mooiste zou zijn dat ze in haar nieuwe huis haar vertrouwde spullen om zich heen zou hebben. Maar dat regelen lukte niet omdat ze én geen netwerk én geen geld heeft. Via een hulpverlener kwam deze vervoersvraag bij ons terecht.

Maar hoe dan?
Deze vraag kostte ons de nodige hoofdbrekens en zoekwerk. Want je kunt niet aan een bedrijf vragen of ze ‘even’ naar de andere kant van het land willen rijden om een opslag leeg te halen. Via via zijn we in contact gekomen met Present Hoogeveen en Emmen. Of zij, lokaal, bereid waren om de opslag leeg te halen en ideeën hadden over het vervoer naar Zuid-Holland. Zij hebben na het horen van haar verhaal een crowdfundctie opgezet voor de huur van een vrachtwagen. Er werd een vrachtwagenchauffeur gevonden die samen met zijn zoon de reis wilde ondernemen en dit alles werd geheel  ondersteund door vrijwilligers van Present die de inboedel in de vrachtwagen hebben geladen. Zo bijzonder dat deze mensen van Present iemand aan de andere kant van het land, die ze helemaal niet kenden, wilde helpen om haar spullen weer terug te krijgen.

Uitpakken maar!
Eenmaal aangekomen bij haar woning werd de vrachtwagen leeggeruimd met hulp van de mannen van Vimotec, kanjers ook! Binnen no time stond alles binnen en werd de vrachtwagen weer uitgezwaaid door haar en ons. “Ik voel me zo blij als een kind met kerstmis” zei ze geëmotioneerd bij het zien van al haar eigen spulletjes. Want naast de praktische spullen zoals de bedden, de tafel en de wasmachine bestond dit ook uit fotoboeken en  andere persoonlijke herinneringen die ze weer uit kon pakken. ‘Ik heb mijn leven net uit die vrachtwagen zien komen’ zei ze na afloop. Hoe tof is dat! Dat we samen met Present en Vimotec daaraan mochten meewerken. We wensen haar en haar twee kinderen een mooie en veilige toekomst toe!

*De foto bij dit verhaal is niet het gezin waar we over hebben geschreven, dit was wel mooi passend als beeld bij het verhaal.