Ik bel aan bij het afgesproken adres voor een huisbezoek. Met een grote glimlach gaat de deur open. Eenmaal binnen raken we in gesprek. Ik kom erachter dat achter haar enthousiasme een situatie vol problemen schuilgaat.

Deze moeder en dochter hebben een turbulent leven achter de rug. Financieel heeft met name een scheiding grote gevolgen. Op dit moment is er nog één schuld die moet worden afbetaald. Met grote gevolgen want net voor het gesprek kwamen ze erachter dat de OV-kaart van haar dochter is geblokkeerd. Fietsen is door de afstand geen optie. Komende week moeten ze kiezen: geen eten op tafel en haar kind naar school, of wel eten en niet aan de reiskosten kunnen voldoen.

Telefoon
Tijdens het gesprek laat dochter haar telefoon zien. Ze kan deze niet ontgrendelen vanwege het kapotte scherm dat gekleurde strepen toont. Naast dat het niet praktisch is voelt het ook niet prettig om ver van huis te gaan en onbereikbaar te zijn. Zeker met haar school in een andere stad kunnen we ons daar iets bij voorstellen. We hebben gevraagd of Repair IT Now bereid was om hierin te ondersteunen. Dat wat voor hen onoplosbaar leek was door hen binnen twee dagen gefixt. De telefoon is gerepareerd en weer volledig bruikbaar!

Bed
Als ze me rondleiden door de woning kom ik bij een kapot bed van de 16-jarige dochter. Het matras is slechts 10 cm dik. De lattenbodem is al maanden helemaal stuk. Met een boog hangt het matras door de lattenbodem en raakt in het midden de vloer. Noodgedwongen slaapt ze nu bij haar moeder in bed. Na ons gesprek liet Geef het Dordt weten een lattenbodem beschikbaar te hebben. Hij is diezelfde dag nog bezorgd! Ook deelde we de situatie met Morgana. Ze reageren kordaat, ‘we regelen een matras en beddengoed, een 16-jarig hoort in een eigen bed te kunnen slapen.’ Wat een prachtige donatie!

Laptop
We zouden het bijna vergeten maar de oorspronkelijke hulpvraag ging over een laptop. Mevrouw had geen laptop en kon hierdoor geen overzicht creëren in haar (financiële) administratie.  Ze kreeg via ESET een laptop en kan zo in samenwerking met Humanitas haar administratie op orde brengen.

Mevrouw en haar dochter, en wij als stichting ANDERS, zijn de ondernemers ontzettend dankbaar voor hun donaties! Wat een verschil hebben we kunnen maken samen met de ondernemers! Over het doorgeven van een goede daad had ze ook al nagedacht. In het verleden heeft is ze betrokken geweest bij een lokaal buurthuis. Door omstandigheden heeft dat stilgelegen maar ze heeft besloten dat nu weer op te gaan pakken. Komt die grote glimlach mooi bij van pas!

Dit verhaal is geschreven door Hanneke Pagliaro, ex-stagiair bij Stichting ANDERS.