Meer dan 720 Rotterdammers hebben zich sinds 1 januari 2024 gemeld bij de Sociale Tandarts in Rotterdam. Ze hebben veel (pijn)klachten en problemen in het gebit maar onvoldoende financiële middelen om zelf naar de tandarts te gaan. Ze lopen vast omdat er geen hulp beschikbaar is.  Vanuit de Sociale Tandarts zetten zeer bevlogen tandartsen en tandheelkundige zich op vrijwillige basis in om hier een verschil voor te maken.  Vandaag, zaterdag 11 mei gaat de volgende groep vrijwilligers weer keihard aan de slag.

Voor wie?
Bijvoorbeeld Sandra* een gescheiden moeder met 2 jonge kinderen. Tijdens het huwelijk begonnen de schulden op te bouwen en in de lastige periode van de scheiding is dit groter geworden. Ze werkt hard om dit af te betalen en balanceert haar baan met de zorg voor de kinderen. Ze heeft veel pijn in haar kaak onder 2 kiezen maar heeft niet de financiële middelen om naar de tandarts te gaan.

Of voor Alex*, na een hectisch jaar met een depressie is zijn financiële situatie een rommeltje geworden. Hij krijgt hulp via een organisatie maar het kost tijd om alles inzichtelijk te krijgen. Inmiddels beginnen de gaatjes in zijn kiezen groter te worden en is er zelfs al een kies verloren gegaan. Hij hoopt dat de tandarts zaterdag iets kan doen zodat hij weer pijnvrij is als zijn opleiding weer start.

”Dit kan toch niet in Nederland? Het heeft zoveel invloed op je welzijn.” zegt Nora Ennahachi van My Dent – Hét Mondzorgcentrum Rotterdam die dit jaar al voor de derde keer meedoet met haar team.

Gedurende het jaar zetten meer dan 20 verschillende praktijken in Rotterdam en meer dan 200 tandheelkundige professionals zich in om kosteloos noodbehandelingen te geven. Zij vinden dat deze nood niet acceptabel is en blijven bij de overheid vragen om aandacht en een oplossing voor dit probleem.

Help jij ook mee op de volgende dag op 29 juni?