Wie sluit ons kooktoestel aan?

Een gezin uit Syrië verschijnt in beeld. Vader, moeder en kinderen wonen nog maar net in hun flat in Hendrik Ido Ambacht. Zij zijn statushouder en spreken nog maar weinig Nederlands. Het gezin had via via een gebruikt elektrisch kookstel gekregen. Helaas kreeg men dit niet aangesloten. Daarom moest men steeds bij de buren koken. Slechts een tijdelijke noodgreep dus. De hulpvraag: ”Gezocht iemand die met spoed een elektrisch kookstel kan aansluiten!” bereikte ons per e-mail van VluchtelingenWerk.

Oplossing uit de mouw geschud

Esther Dost, coördinator bij Stichting ANDERS, pakte dit dringende verzoek op. Door de haast volgde er geen huisbezoek.  Zij kende een geschikt bedrijf uit de buurt die goed is in dit soort elektrische klussen. Het was gewoon de eerste speler op deze markt die bij haar opkwam.

Hoewel dit bedrijf nog geen partner is benaderde Esther B&W Elektro en Beveiliging uit Hendrik Ido Ambacht. En met succes! Aart de Waard reageerde meteen enthousiast. Hij wilde dit gelijk uitvoeren mits er geen nieuwe groep nodig was voor de stroomtoevoer, want dan zou het de volgende week worden.

Daarna bleek op de kijkdag dat er helaas wel een nieuwe groep aangelegd moest worden. Dit zou dus een week vertraging betekenen.  Maar B&W Elektro en Beveiliging kwam de volgende dag al terug om alles correct te installeren en aan te sluiten. Sneller bestaat niet! Een hartverwarmend detail is dat men speciaal een Syrische medewerker had meegestuurd voor een vlotte communicatie met de hulpvragers.

Geven en partner worden

Nog hartverwarmender is dat dit bedrijf na deze klus direct een volwaardig ondersteunend partner van Stichting ANDERS werd!
De Syrische gezinsleden zijn erg fijn geholpen. Eindelijk kunnen ze weer thuis koken. Deze kwetsbare groep hulpvragers werden geholpen door een nieuwe groep aan te leggen. Hier kwamen uitgekookte verbindingen tot stand!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!