Wie o wie legt mijn laminaat ?

Een vrouw moest op de vlucht voor huiselijk geweld. Hierdoor raakte zij haar huis en baan kwijt. De vrouwenopvang bood slechts een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk kreeg mevrouw via urgentie een nieuwe woning in de Drechtsteden toegewezen. Intussen ontving zij een uitkering via de Sociale Dienst. Via bijzondere bijstand kreeg zij een lening om haar appartement in te richten. Mevrouw kocht laminaat, een ondervloer en plinten. Echter dook er een praktisch probleem op want ze kon de vloer niet in haar eentje leggen. En op kaal beton kun je niet fatsoenlijk wonen. Noodgedwongen woonde zij daarom eerst een tijdje bij haar zus.

Vier keer nee
Met de hulpvraag ‘Wie helpt mij met het laminaat leggen?’ benaderde mevrouw eerst Stichting Present maar men kon helaas niemand vinden. Zodoende belandde deze hulpvraag bij ons. Caroline van Dijke, coördinator Stichting ANDERS, ging in mei op huisbezoek. Daarna werden er meerdere partners benaderd maar we kregen vier maal nee te horen. Door drukte en de vakantieperiode was er geen partner te vinden die genoeg tijd had. Het blijkt dat klushulp vaak moeilijker te vinden is dan producthulp, aldus Esther Dost van onze stichting.

Girlpower
Vervolgens namen we contact op met Wietske van De Dordtse Klusvrouw. Waarom geen vrouwkracht inschakelen als mankracht schaars is? Dit bleek een goede stap te zijn. Wietske wilde direct helpen en zei “Ik trek er drie dagen voor uit!” Een bijzonder detail is dat Wietske geen gebruik van een auto maakt als ze gaat klussen. Haar tweewieler en een fietskar voldoen prima. Samen met haar dochter en zoon werd met veel enthousiasme een mooie laminaatvloer gelegd. De hulpvraagster heeft zelf ook nog geholpen.

Ondanks de komkommertijd
Mevrouw is echt heel blij en dankbaar voor deze oplossing. Graag zal zij iets terug doen. Over een Pay It Forward zal nog overlegd worden. Deze vrouw zat in een lastig parket maar kreeg toch prachtig laminaat. Door de vakantiedip veranderde mankracht in vrouwkracht. Ook hartje zomer wist Stichting ANDERS haar netwerk weer op de juiste manier te prikkelen!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

De foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt door onze fotograaf Kevita Badloe

Op 11 september organiseren wij een inspirerend seminar met Omdenken!
Wil jij er ook bij zijn en door je aanwezigheid het werk van ANDERS ondersteunen?
Klik hier voor tickets en meer informatie