Week van de fiets, niet voor niets!

Een jongen van vijftien woont met zijn familie in Dordrecht. Zijn ouders hebben na langere tijd nog steeds moeite met de Nederlandse taal. Hij had een fiets gekregen van Stichting Leergeld Drechtsteden. Men hanteert hier de regeling dat pas na drie jaar weer een nieuwe fiets aangevraagd kan worden. Jammer genoeg ging zijn tweewieler al binnen twee jaar kapot. Er ontbrak een achterwiel en de remmen deden het niet meer. De jongen had zijn fiets elke dag nodig ging in verband met zijn opleiding en een bijbaantje. In dit gezin ontbrak het geld voor een ander rijwiel. Deze familie was al eerder eens door ons geholpen met een andere ondersteuning. De actuele vraag ontstond: ‘Wie heeft er een herenfiets over?’

Andere fiets gezocht
Via stichting Vivenz maatschappelijke dienstverlening kwam deze hulpvraag bij ons binnen. Eerst liet Stichting ANDERS een partner naar de kapotte fiets kijken. Helaas was deze niet te repareren en zelf had deze fietsenmaker geen geschikt rijwiel staan. Daarna zochten wij vier maanden naar een fiets voor deze hulpvrager. Onze stichting benaderde meerdere partners uit de fietsenbranche maar er bleek toch te weinig aanbod te zijn.

Ambachtelijke hulpverlening
Een tijdje terug organiseerde Stichting ANDERS de Week van de fiets. Dit bleef niet zonder resultaat want er trad een nieuwe partner toe. De Fietsen van Ambacht uit Hendrik Ido Ambacht versterkte ons netwerk. Ronald wilde gelijk helpen bij deze eerste ondersteuning. Hij vroeg naar de lengte van de jongen voor de juiste framehoogte. Toen ging alles snel. Er stond een prima tweedehands herenfiets klaar. Een degelijke Batavus! Waarna vader de fiets in Hendrik Ido Ambacht ophaalde. De jongen was werkelijk heel blij want hij hoefde nu niet meer iedere dag naar school en werk te lopen. Door een aanvullende actie heeft Stichting ANDERS opnieuw een mobiliteitsprobleem op weten te lossen.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Op de foto Ronald van DE FIETSEN VAN AMBACHT

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!