‘Versnipperde’ ondersteuning voor bewoner met groot archief

Als we aanbellen doet een lieve vrouw de deur open. Ze laat ons vriendelijk binnen en zegt dat we door kunnen lopen naar de woonkamer, daar zit haar man. In het begin zijn we een beetje zoekende wat precies de urgentie is van de hulpvraag. Maar daar komen we al snel achter. Meneer vertelt honderduit over zijn leven en over zijn werk in de boekhouding.

Papieren, papieren en nog eens papieren
Meneer vertelt dat hij door zijn werk in de boekhouding veel papieren heeft. Het blijkt zelfs dat meneer een berging en kamer vol heeft staan met dozen papieren. Maar deze moeten allemaal vernietigd worden. En dat is juist het punt waar het knelt. Tot voor kort had meneer een papierversnipperaar waarmee hij deze kon vernietigen, maar deze is helaas kapot gegaan. Nu versnippert meneer papieren met de hand, maar dat schiet niet op en dit wordt op de lange termijn pijnlijk voor zijn polsgewrichten. Als ik doorvraag waarom die papierversnipperaar zo belangrijk voor hem is komt er nog meer naar boven. Meneer heeft te maken met een depressie en komt moeilijk uit zijn bed. Het vernietigen van de dozen vol met administratie is voor meneer een stukje activering, zodat hij bezig is en tegelijkertijd papieren opruimt. Alleen nu de papierversnipperaar kapot is gaat het allemaal een stuk langzamer en werkt ook demotiverend. De vraag is helder, aan de slag ermee!

Wie helpt deze man uit de papieren?
De vraag bleek moeilijker dan gedacht. Het zoeken naar een bedrijf die in het bezit is van een papierversnipperaar is lastig. Het liefst willen we een permanente papierversnipperaar voor deze meneer. Dan komt onze held in het verhaal voorbij, namelijk Wouter Timmer van het bedrijf Officious. Wouter is enthousiast over het feit dat er een hulpvraag in zijn branche is. Na wat heen en weer gebel op de dinsdagmiddag wordt de juiste papierversnipperaar gevonden. Wouter windt er geen doekjes om en op donderdagmiddag bezorgt hij een papierversnipperaar bij meneer thuis.

Wat een heerlijke praktische ondersteuning voor deze bewoner die met nieuwe moed weer verder kan!

Foto: Wouter Timmer van Officious. V.l.n.r. op de foto: Wouter Timmer en de hulpvragers.

Op 11 september organiseren wij een inspirerend seminar met Omdenken!
Wil jij er ook bij zijn en door je aanwezigheid het werk van ANDERS ondersteunen?
Klik hier voor tickets en meer informatie