Verslag: 348 dagen ANDERS

Afgelopen dinsdag was een bijzondere avond. De eerste partnerbijeenkomst van Stichting ANDERS vond plaats.
Hierbij een beschrijving van de avond dat tevens ook een verslag is van het afgelopen jaar. Laten we de optelsom maken en ontdekken wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd.

Één duidelijk doel
Op 15 oktober 2015 ging de handtekening onder de akte nadat het een 6-tal weken eerder vanuit het bedrijf Zakenwijzer was opgestart en opgericht. Stichting ANDERS was een feit en ging van start met één duidelijk doel: De lokale ondernemerswereld met al hun passie en talent verbinden aan lokale noden en kwetsbare situaties dicht bij huis.

348 dagen
Afgelopen dinsdag stond de teller op 348 dagen. Een goed moment om alle bij ANDERS betrokken ondernemers (partners) uit te nodigen. Een avond om elkaar te ontmoeten, verslag uit te brengen, te luisteren naar inspirerende sprekers én om een feestje te vieren. Het werd een bijzondere avond met de ongeveer 80 aanwezigen.
Onze gastheer was partner VandeGrijp in Papendrecht en de grote hal met al het metaal en machinegeweld de unieke locatie van de avond.

Support
De avond werd mede mogelijk gemaakt door een aantal mooie bedrijven die met hun talent wilde bijdragen:
Het Taartgeheim met heerlijke cupcakes
Kookgemak met geweldige catering en indrukwekkende hapjes
– Van Dam die de elektra en geluid wilde realiseren
– En natuurlijk ieder ander die zijn handen uit de mouwen heeft gestoken om de avond een succes te maken

Statistieken
Hierbij een aantal beelden met cijfers om je een indruk te geven van een aantal belangrijke resultaten het afgelopen jaar:

partners-112
Partners
De partners zijn de bedrijven die zich hebben verbonden aan ANDERS. Bedrijven die benaderbaar zijn voor een lokale nood. Zonder deze groep is er niets mogelijk en na een krap jaar staat de teller op 112 partners. Een prachtig resultaat waar we heel dankbaar voor zijn.

hulpvragen-130
Hulpvragen
In totaal kwamen er 130 hulpvragen binnen. 130 noden die we hebben geprobeerd te verbinden aan de bereidheid van een ondernemer om een verschil te maken.

matches-aantal
Matches
Zoals je hieronder ziet is het merendeel van alle hulpvragen gematcht aan een ondernemer en leidde dit tot waardevolle ondersteuning.
Soms lukte het ook niet omdat een vraag te urgent was en we hier geen oplossing voor konden vinden. Soms werd de vraag ingetrokken omdat er bijvoorbeeld tóch mogelijkheden ontstonden binnen iemand zijn eigen sociale netwerk. En een aantal keer werd de hulpvrager doorverwezen naar een andere instantie zoals het UWV of de kledingbank.
Ook staan er nog een 20-tal hulpvragen open waar we nog druk mee bezig zijn.

locatie-aantal
Locaties
Benieuwd waar al die hulpvragen vandaan zijn gekomen? Hier een overzicht.

organisaties-aantal
Organisaties
Hier een overzicht waarin je kunt zien via welke organisaties de meeste hulpvragen binnen zijn gekomen.

waarde-bedrag
Financiële kracht
Het gaat bij ANDERS niet om geld. Maar toch hebben al die ondersteuningsvormen ook een financiële waarde. Normaal gesproken was er namelijk een factuur gestuurd. We hebben alle bedragen opgevraagd en kwamen tot de ontdekking dat die 80 geslaagde projecten samen een waarde hebben van bijna €40.000,-. Wauw!

meer-dan-cijfers
Meer dan cijfers
Cijfers helpen ons om het werk te meten. Maar het gaat bij ANDERS om meer dan cijfers. Het gaat om mensen. Mensen zoals jij en ik. Mensen die door ongelukkige omstandigheden tussen wal en schip belanden. Mensen die zichzelf op dat moment niet kunnen redden en waar liefde en zorg voor elkaar het verschil kan maken.

vooruit-kijken
En nu: vooruit!
We kijken terug op een geweldig eerste jaar. Een jaar vol uitdagingen, vol pionieren, vol presentaties, vol partnerschappen, vol zoeken naar oplossingen, vol prachtige ondersteuningen en dankbare gezinnen en individuen. Een jaar waarin we een nieuw en ANDERS geluid mochten laten horen.
En nu op naar een nieuw jaar. Een jaar waarin we hopen dat het werk verder gezond groeit, met meer bekendheid in de regio, meer partners, meer steun bij lokale noden, meer partijen die het werk financieel gezond willen helpen maken, en meer vrijwilligers die het werk mogelijk willen maken.
Word jij ook enthousiast van deze blik vooruit en wil je meebouwen aan dit werk? Zoek dan vooral contact met ons zodat we samen kunnen ontdekken hoe jij je plekje kunt vinden in dit bijzondere werk.

Hier nog een aantal foto’s van de avond.
En kijk HIER voor alle foto’s van de avond en geniet samen met ons nog even mee 🙂

collage-fotor

Comments

1. Dag Robert, Mooi om te lezen hoe Stichting Anders deze ontwikkeling heeft doorgemaakt en hoeveel organisaties er gebruik van hebben gemaakt. Mooi feestje geweest, lijkt mij. Ga zo door! Wij hebben nog minder met elkaar gedaan, maar dat geeft niet. De focus van jou ligt nu nog meer rondom Dordt!