Van jungle naar nette achtertuin

Een meneer uit Zwijndrecht bezat een diepe tuin die in pure woestenij vervallen was. Deze wildernis bestond uit een zandvlakte met veel onkruid en overwoekerende struiken. Een ouder echtpaar dat voor deze meneer de woning bewoonde had namelijk nooit iets aan de tuin gedaan. Voor het jonge zoontje van meneer was de tuin niet veilig om in te spelen. Dit vond de vader erg jammer, zeker met de zomer voor de deur. Hij zou graag een klein terras willen maken, maar doordat hij een lichamelijke begrenzing heeft, kan hij dit tot zijn spijt niet zelf doen. Met goede wil en doorzettingsvermogen begint hij zelf de overwoekerende struiken stukje bij beetje te verwijderen. Maar een terras realiseren lijkt onmogelijk, omdat er geen financiële middelen voor zijn en meneer geen netwerk heeft.

De samenwerking
Stichting Jeugdteams Zuid-Holland  Zuid is op de hoogte van de situatie en dient eind maart een hulpvraag bij ons in. Vervolgens gaan wij op zoek naar een partner die meneer uit de brand kan helpen. We  komen terecht bij Verheij Infra uit Sliedrecht. Als ze de situatie bij meneer bekeken hebben, besluiten ze om een terras aan te leggen van 6 bij 3 meter. Verheij Infra gaat de samenwerking aan met Bouwstoffenhandel De Rivierendriesprong, eveneens partner van Stichting ANDERS. Zij leveren het zand en vervoeren de tegels naar de woning van meneer in Zwijndrecht.

Make-over
Eind juni is het dan zover. Met maar liefst vijf man sterk arriveert Verheij Infra bij de tuin. De hele morgen zijn zij hard aan het werk om een terras aan te leggen. Als extraatje leggen ze zelfs nog een pad aan naar de poort toe! De jungle verandert hierdoor in een mooie, veilige tuin. Na afloop benadrukken de werkmannen dat ze een zeer positieve ervaring hebben gehad. De buurvrouw had meneer als een zeer fijne man beschreven, die erg gewaardeerd wordt in de buurt. Dat gaf voor hen zeker meerwaarde aan de ondersteuning.
Ook meneer is erg blij met het eindresultaat, net als zijn zoontje die nu eindelijk veilig in de tuin kan spelen. Meneer vond het bovendien een gezellige morgen met alle werklui en de fotograaf om hem heen.
Over een Pay it Forward hoeft meneer niet lang na te denken. Hij is al vrijwilliger op de school van zijn zoontje en overblijfvader. Maar graag wil hij deze taken uitbreiden met kinderen voorlezen en lekkere hapjes maken voor een speciale bijeenkomst.
Zo blijkt weer dat de wereld een beetje mooier kan worden als we met elkaar samenwerken en durven te geven.

Dit verhaal is geschreven door Esther Dost, onze coördinator Drechtsteden

De foto’s zijn gemaakt door onze vrijwilliger Rob Verhoek

Op 11 september organiseren wij een inspirerend seminar met Omdenken!
Wil jij er ook bij zijn en door je aanwezigheid het werk van ANDERS ondersteunen?
Klik hier voor tickets en meer informatie