Slapen in de vrachtwagen

Na een lange dag werken lekker naar huis, je maaltijd koken en opeten en aan het eind van de avond naar je eigen bed. Voor veel Nederlanders is dit een dagelijkse routine. Maar toch heeft niet iedereen een huis om na een lange dag werken heen te gaan. Dat gold ook een lange tijd voor de volgende hulpvrager.

Slapen achterin de vrachtwagen
Een meneer uit Papendrecht is een lange tijd getrouwd geweest maar sinds de scheiding veranderde zijn situatie compleet. Vanaf die tijd heeft hij anti-kraak gewoond, achterin zijn vrachtwagen geslapen en een beetje rondgezworven. Eigenlijk had hij geen echt thuis meer. Vorig jaar zomer belandde hij bij het Leger des Heils. De begeleiding zei het weleens tegen hem ‘jij blijft ervoor gaan’. Door de tijd heen is hij namelijk altijd op zoek blijven gaan naar werk, soms met succes en soms niet. Hij werkt op dit moment ’s nachts als vrachtwagenchauffeur om bakkersproducten te bezorgen. Een pittige maar leuke baan, want werken op de vrachtwagen heeft zijn hart. Na een jaar bij het Leger des Heils te hebben gewoond kreeg meneer een sociale huurwoning toegewezen in Papendrecht. Iets waar hij erg naar uit had gezien maar door zijn schulden en lage inkomen werd het een hele uitdaging om zijn huis in te richten.

Betrokken buurvrouw
Toen onze coördinator Caroline van Dijke  bij de hulpvrager lang ging stapte ze vol verbazing een compleet ingerichte woonkamer in. ‘Dat had je niet verwacht hé’! zei Meneer. Hij vertelde dat zijn buurvrouw hem had voorzien van verf en hulp bij het klussen, een vriend had de vloer voor hem geregeld en via via is hij aan een complete inboedel gekomen zoals een televisie, een houten kast en op maat gemaakte gordijnen. Voor hem als kers op de taart kreeg hij een messenset wat hij goed kan gebruiken, omdat hij heel erg van koken houdt. Meneer was dan ook zeer overweldigd: ‘Toen ik dit kreeg heb ik eerst een potje zitten janken’.

Blij met nieuwe vloer
Waar komt Stichting ANDERS dan kijken? Meneer heeft een dochter die graag in de weekenden langs wil komen, maar boven moet er nog van alles gebeuren en is de woning nog helemaal kaal. De vloer stond absoluut bovenaan het lijstje dus hebben we onze partner King Laminaat ingeschakeld. Zij hebben mooi, nieuwe laminaat beschikbaar gesteld voor de bovenverdieping. Zo kan er vanaf de vloer verder worden ingericht.

Meneer wil zich ook heel graag inzetten door middel van een Pay It Forward. Hij geeft aangegeven gerust een keer te willen chaufferen met zijn vrachtwagen voor een ander als dat nodig is. Een waardevolle belofte aangezien ons netwerk wat vervoer betreft vaak grotendeels afhankelijk is van anderen.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Lydia van Utrecht.

Wist jij dat je tegenwoordig ook je verjaardag ANDERS kunt vieren? Meld jezelf aan en zet rond je verjaardag iemand in kwetsbare omstandigheden in het zonnetje!
Klik hier om ook jouw verjaardag ANDERS te vieren!