Eind 2019 kwam er een hulpvraag bij ons binnen voor een slowjuicer. Een erg specifieke vraag waar een groot verhaal achter schuil ging. Een verhaal over gebeurtenissen die niet allemaal positief waren. Integendeel zelfs! Door alle negatieve gebeurtenissen die gepasseerd waren in het leven van de hulpvrager was zij zichzelf minder goed gaan verzorgen. Ze fietste niet, zwom niet en had de grootste moeite om naar een supermarkt te gaan.

De juiste stappen zetten
Ze was nu een aantal jaar verder en begon stappen te zetten, maar er waren nog een aantal obstakels. Eén van deze obstakels was de keuken. Deze werd maar niet aantrekkelijk en zorgde er maar niet voor dat ze goed voor zichzelf zou zorgen. Daarom de specifieke vraag voor een slowjuicer. Op deze manier zou ze haar voedsel kleiner kunnen maken tot een groentesap en zo gemakkelijker haar lijf aan kunnen sterken. De vraag werd steeds duidelijker, maar daarnaast ook de uitdaging om een bedrijf te vinden die slowjuicers in het assortiment heeft.

Na veel zoeken, bellen en mailen kwamen we uit bij Habitas. Een winkel in de prachtige markthal in Rotterdam. De eigenaresse van Habitas was dé persoon die deze hulpvrager met alle liefde wilde helpen. De hulpvrager is langs geweest in de winkel en vond dit fantastisch. Ze belde mij om vol enthousiasme te vertellen hoe erg ze het waardeerde. Bij Habitas is haar uitgelegd hoe de slowjuicer het beste werkte en waar ze op moest letten. Dit was een enorme verademing voor de hulpvrager om dit van iemand te horen die wist hoe een slowjuicer goed gebruikt moest worden.

Sprong voor sprong
Het enthousiasme van de hulpvrager werkte aanstekelijk, want wat konden een paar dingen wel niet teweeg brengen. Zo was ze 1,5 jaar geleden weer begonnen met fietsen na dit jaren niet gedaan te hebben. Ze is bijna een jaar geleden begonnen met zwemmen nadat ze dit als kind niet meer gedaan had, maar toen vertelde ze nog iets. Waar ze eerder altijd de grootste moeite had om naar de supermarkt te gaan, begon ze nu langzaam aan weer naar een kleine supermarkt te gaan, zodat ze de juiste ingrediënten heeft voor haar maaltijden! En het allerbelangrijkste zei ze als laatste ‘Een aantal jaar kon ik niet meer zoveel, maar nu pak ik stukje bij beetje mijn leven terug.’

Dit verhaal is geschreven door de hulpvrager in samenwerking met onze projectcoördinator Mariëtte