Alleenstaande moeder S. heeft zich afgelopen jaren hard ingezet om naast de zorg voor haar gezin en vrijwilligerswerk in de wijk haar studie te doorlopen. Ze heeft succesvol al haar vakken afgerond maar liep vast op haar scriptie. Inhoudelijk was de scriptie af maar grammaticaal en spelling technisch gezien was er nog veel te doen om een goed leesbaar verhaal op papier te krijgen. Ze stelde haar hulpvraag aan Stichting ANDERS in de hoop dat er iemand was die haar uit de brand kon helpen. Met een afgeronde scriptie en daarna een opleiding zou S. veel betere kansen hebben op de arbeidsmarkt!

Annet van Tekstbureau Taal in Uitvoering was bereid om deze alleenstaande moeder te helpen. Als tekstschrijver is Annet gewend om goed te luisteren en het echte verhaal van anderen vorm te geven in verhalen. Door haar inzet is S. ontzettend geholpen!

Ter afsluiting van de samenwerking heeft S. Annet geïnterviewd. Lees hier het interview en waarom deze twee zo goed bij elkaar pasten..

Interview Sameera & Annet

In januari hebben wij voor het eerst contact met elkaar gehad. We hebben elkaar een paar keer online ontmoet. Je hebt mij heel goed geholpen, maar ik ken jou nog niet zo goed als persoon. Door alle maatregelen heb ik jou ook niet fysiek gezien. Met dit interview wil ik jou als persoon leren kennen.

S: Wat is jouw passie, missie, wat ik jouw levensvisie? Dus Annet, wat zijn jouw bezigheden in het dagelijks leven?

A: Ik ben tekstschrijver en ondernemer van mijn eigen tekstbureau als freelancer. Dat doe ik sinds 2018, dus dat is nu zo’n drie jaar. Ik hou heel erg van taal. Nuances vind ik erg mooi en ik hou erg veel van lezen. Daarom ben ik ooit begonnen met de opleiding tot docent Nederlands. Daarna heb ik moderne letterkunde in Leiden gestudeerd en vervolgens het voortgezet onderwijs ingerold. Daar heb ik twintig jaar Nederlands en literatuur gegeven. Dat was heel erg leuk en leerzaam, maar ik kreeg er op den duur niet genoeg energie van. Ik kwam met een burn-out thuis te zitten. Ik heb toen de beslissing genomen om voor mezelf  te beginnen. Dat is in het kort mijn loopbaan. Daarnaast ben ik ook nog moeder van vier kinderen. Die combinatie vind ik heel leuk en met mijn eigen bedrijf kan ik mijn tijd beter zelf inrichten. Zo kan ik wat beter voor mijzelf zorgen. Ik vind het heerlijk om heel hard te werken, maar ook om even uit te staan. Dat herken ik in jouw verhaal : Je wil het zo goed als mogelijk doen.

S: Dat herken ik. Het klikte tussen ons heel snel, ondanks dat wij elkaar niet kennen. Ik voelde iets van chemie tussen ons. Hoe denk jij dat dit kwam? Jij begrijpt mij zo goed, misschien wel beter dan mijzelf!

A: Dankjewel, dat vind ik een mooi compliment

S: Mijn leven was verrijkt nadat wij gepraat hebben. Het leven is niet alleen leuk, er zijn ook nare ervaringen, maar dat is het leven. Annet, wat betekent taal voor jou?

A: Taal vind ik een heel mooi vervoermiddel om een boodschap over te dragen. Dat kan een hele mooie poëtische boodschap zijn, of hoe de ander zich voelt. Of vertellen wat iemand denkt en waarmee hij zich bezig houdt. Het mooie vind ik dat ik woorden kan kiezen die erbij passen. Een bepaald woord doet soms meer recht aan het verhaal van de ander dan een ander woord. Ik ga zelf naar de kerk en lees de bijbel. In de bijbel staan soms hele ouderwetse woorden. Ik kan me voorstellen dat mensen daarop afhaken omdat ze die woorden ouderwets vinden. Maar als je kijkt naar de betekenis van sommige oude woorden, dan zijn ze nog mooier dan de moderne variant. Ik vind het heel mooi dat je zoveel met taal kan bereiken, afhankelijk van het doel dat je hebt.

S: Ik vind jou een soort taalkunstenaar. Sommige mensen vertellen veel om hun gevoelens te uiten. Jij gebruikt korte zinnen, maar het gevoel komt er even goed in uit. Dat maakt jou echt een kunstenaar, want jij kan echt spelen met woorden.

A: Leuk dat je dat zegt, want dat is mijn doel ook inderdaad. Dat ik woorden gebruik die je laten voelen wat ik zeg, maar die je ook nog steeds goed kan begrijpen. Dat is in het kort wat ik ook doe met mijn bedrijf. De woorden zoeken om iemands verhaal te vertellen. En dat kan een websitepagina zijn, maar het kan ook een blog zijn of een ander soort tekst. Ik vind het heel tof om met een ander mee te mogen lopen en samen te kunnen zoeken, naar wie de ander is en wat hij bedoelt. Jij had heel veel voorwerk gedaan, maar als ik jou niet goed begreep, kon jij mij heel goed vertellen wat je bedoelde. Het was heel fijn om dat te merken. Door dat voorwerk kon jij mij precies vertellen wat jij verwachtte. Dat was heel fijn in de samenwerking met jou.

S: Ik denk ook dat je zo bent geschapen, om goed te luisteren naar de ander. Jij hebt een soort empathie om je heen. Het klikte zo snel tussen ons, want ik vind jou ook zo’n fijn persoon. Je komt bij mij zo binnen om te kijken hoe ik dingen bedoel of begrijp. Het is moeilijk om dat uit te leggen. Niet ieder mens heeft die gave gekregen, dat vond ik erg leuk. Ik voelde me heel erg op mijn gemak bij jou.

A: Dit gebaar vind ik echt heel erg lief. Ik word hier heel erg warm van. Het is super tof dat ik hier wat mag vertellen over mijzelf. Ik vind het ook heel erg fijn dat je mij empathisch vindt, dat wil ik namelijk ook zijn richting mijn klanten. Dus dankjewel, heel lief!

S: Nu kan ik heel goed zien dat jij een mens bent met veel ervaring. Je bent een moeder en een sterke vrouw. Sommige vrouwen kunnen niet goed kiezen voor zichzelf. Het feit dat jij dit wel doet maakt jou een hele sterke vrouw.

A:Totdat inzicht moest ik ook komen. Het blijft lastig omdat ik me graag heel hard inzet voor een klant al weet ik dat het goed is om ook voor mijzelf te kiezen.

S: Ik wil je bedanken voor jouw verhaal. Je hebt hele mooie antwoorden gegeven. Ik ben blij dat je jouw verhaal wilde doen.

A: Graag gedaan! Ik vind dat je het heel goed hebt gedaan!