‘’Ja, we doen mee’’, was het antwoord van 5 restaurants die deelnemen aan Hulpkeuken010 op de vraag of zij mee willen doen met een grote Pinksteractie. Het was de dag voordat zij weer officieel open mochten gaan maar toch deden ze mee. Vol liefde en passie zijn er 560(!) maaltijden gekookt voor statushouders.

Verschillende statushouders hebben het momenteel extra zwaar in Rotterdam. Hulpverlening ligt vrijwel plat en ook activiteiten als een Taalcafé of Nederlandse les is gestopt. Het is moeilijk om goed te begrijpen wat de regels zijn, als je slecht Nederlands spreekt maar ook om een sociaal netwerk te bouwen. In samenwerking met Vluchtelingenwerk en Stichting Present Rotterdam hebben we daarom besloten om juist deze groep een warme maaltijd te bieden met Pinksteren samen met een gezellig praatje.

Voor het langsbrengen gingen de vrijwilligers langs bij de restaurants om hun maaltijden op te halen. Iedereen was bijzonder te spreken over de hartelijkheid en creativiteit van de maaltijden, op de laatste dag voordat de restaurants open gingen. Wat een bijzondere ondernemers en koks!

De vrijwilligers gingen op pad voor 3 of 4 adressen. Naast de maaltijden hebben zij de tijd genomen om te kunnen praten met de ontvangers. Want wat onderschatten we de kracht van een gezellig praatje van een mede stadsgenoot als je dit eigenlijk verder niet hebt!

Twee Sudanese jongens vertelden hier meteen over op kantoor bij Vluchtelingenwerk de volgende dag. Ze hadden zomaar een lekkere maaltijd gehad en er kwam een leuke man langs waar ze gezellig mee hebben gekletst en nummers mee hebben uitgewisseld.

Een ander vrijwilliger vertelde dat de deur open ging en vader met grote haast wegliep. Ze dacht eigenlijk dat er iets aan de hand was dus wilde meteen weg. Maar de buurman werd erbij gehaald, hij had beloofd om te helpen met vertalen tijdens het praatje. Wat een gezelligheid!

Dit verhaal is geschreven door onze projectondersteuner Anna Tak