Stichting ANDERS regio Rivierenwaard

Stichting ANDERS regio Rivierenwaard is een nieuw initiatief  in opbouw, in de regio Molenlanden, Vijfheerenlanden, Gorinchem en Altena dat bijdraagt aan armoedebestrijding.

Stichting ANDERS gelooft in de kracht van ondernemers en hun bereidheid om hun eigen regio nóg mooier te maken. Wij verbinden hulpvragen van kwetsbare inwoners aan ondernemers die hiervoor in actie komen met hun eigen product, dienst of talent. Vervolgens geeft de hulpvrager zelf ook een goede daad door aan iemand die zijn/haar hulp kan gebruiken.

Ik wil partner worden

Zo bouwen we aan een beweging van geven!

We helpen kwetsbare plaatsgenoten die door hun financiële situatie maar ook missend sociaal netwerk of voorliggende voorzieningen niet een oplossing kunnen vinden voor hun hulpvraag.

Waarom jij?

Iedereen wil uiteindelijk graag zelfredzaam zijn, maar helaas is dit niet voor iedereen de realiteit. Wij brengen jou als ondernemer in contact met kwetsbare mensen waar jouw product, dienst of talent het verschil kan maken. Een geweldige kans om jouw maatschappelijke betrokkenheid als ondernemer écht handen en voeten te geven.

Ik wil partner worden

Ben Tiggelaar over stichting ANDERS:

“Ondernemers hebben een paar unieke eigenschappen. Het zijn mensen die van weinig, veel kunnen maken. Mensen die voorbij de obstakels naar de kansen kijken. En het zijn mensen die weten hoe je van dromen, naar durven en doen komt. Met die gaven kun je als ondernemer vaak veel meer betekenen voor je omgeving dan je zelf denkt! Stichting ANDERS helpt ondernemers om dit waar te maken.”

– Ben Tiggelaar is bekend van boeken als Dromen, durven, doen, seminars als MBA in één dag en zijn columns in NRC.

Waarom geven?

Wij geloven, geven maakt rijk. Het verrijkt de ontvanger die ondersteuning ontvangt. Maar ook zeker de gever. Rijk door de voldoening die het jezelf brengt wanneer je ziet dat je écht concreet van betekenis kan zijn in het leven van een ander.

Hoe vaak moet ik dan geven?

Het is moeilijk te zeggen hoe vaak je als partner wordt benaderd voor een hulpvraag. We spreken graag af: Wij mogen vragen, jij mag ook altijd nee zeggen.

Aan wie geef ik?

Vooraf onderzoeken we een hulpvraag zorgvuldig zodat alleen échte hulpvragen in behandeling worden genomen en niet zomaar elke vraag bij onze partners terecht komt.

Wat krijg ik ervoor terug?

• Enorme voldoening wanneer je als ondernemer het verschil kan maken
  • Heel concrete invulling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
  • Zichtbaarheid en Publiciteit

Quote van een ondernemer betrokken bij het ANDERS netwerk regio Drechtsteden:

“Het is voor mij als ondernemer een relatief kleine moeite. Mijn mannen nemen een ANDERS klus mee als een gangbare klus. Echter het effect dat zo’n klus heeft op mijn mannen als ze merken hoe ze iemand hebben kunnen helpen. Weken later wordt er nog over gesproken. Iemand echt kunnen helpen, doet wat met je”.

Rivierenwaard’ is een prachtig ondernemersnetwerk  in opbouw

Dit prachtige ondernemersnetwerk van maatschappelijk betrokken ondernemers in de Rivierenwaard wordt opgestart door Jolanda van Hoorne. Zij is als portfoliomanager bij een grote rundveefokkerijorganisatie altijd actief geweest in de agrarische sector. Het verlangen om haar talenten in te zetten voor mensen in haar omgeving maakte dat ze deze stap naar het sociaal domein zette en het initiatief nam om Stichting ANDERS in haar eigen regio op te starten. Want hoewel Jolanda in het dagelijks leven zelf weinig mensen echt tegenkwam die tussen wal en schip vallen, was het haar wel duidelijk dat er ook in haar eigen omgeving mensen zijn die zichzelf niet kunnen redden op een bepaald gebied van hun leven.

Dit ondernemersnetwerk start gericht op in de gemeente Molenlanden waarna ook de andere drie gemeenten in het gebied Rivierenwaard zullen volgen. Er is bekend dat in Molenlanden zo’n 850 huishoudens rondkomen van een inkomen dat ligt rond het sociaal minimum. Deze gezinnen hebben een risico op armoede of leven al in armoede. Terwijl niemand het verdient om in armoede te leven. Dit ondernemersnetwerk als aanvulling op het bestaande sociale netwerk van ketenpartners draagt op deze manier bij aan een inclusieve samenleving.

Een samenleving waarin iedereen meetelt en deelneemt naar eigen kunnen. Dat wil toch iedereen?!

Wil je kennismaken met Jolanda? Je kunt haar bereiken via: 0622150291 en jvanhoorne@stichtinganders.nl