Reparatie maakt ritjes weer mogelijk

Orange side reflector on a bicycle wheel close-up.

Een vrouw uit Zwijndrecht van achterin de twintig woont samen met haar dochtertje. Het meisje is pas één jaar oud. Daarnaast verleent mevrouw mantelzorg aan haar moeder. Kortom er bleef weinig tijd over voor andere zaken zoals thuis studeren. Met haar MBO opleiding moest zij helaas stoppen nadat de school haar resultaten als onvoldoende beoordeelde. Het gevolg was dat zij geen OV-chipkaart meer had. Alle afstanden moesten nu op de fiets of lopend afgelegd worden, maar wat als de fiets niet veilig is?

Wat nu?
Mevrouw heeft schulden en heeft geen geld voor een grondige fietsreparatie. De banden waren versleten, de remmen werkten niet en er ontbrak een kinderzitje. Al met al werd verkeersdeelname gevaarlijk met een klein kind achterop. Deze hulpvraag bereikte Stichting ANDERS via een begeleidster van SchuldHulpMaatje uit Zwijndrecht.  Zij noemde een goede fiets ‘Een lichtpuntje in het leven’ van mevrouw.

Rijwielhandelaar meelevend
Stichting ANDERS nam contact op met partner Rijwielhandel Soeteman op de Brouwersdijk in de Dordtse wijk Krispijn. Jan Soeteman toonde zonder aarzelen begrip en zei: “Kom maar langs.” Door omstandigheden duurde het even voor de fiets uiteindelijk in Dordrecht werd gebracht. Dit kwam mede doordat Mevrouw een operatie heeft ondergaan en lopen met de fiets hierdoor te inspannend was. In oktober mailde de begeleidster van SchuldHulpMaatje dat mevrouw haar fiets had opgehaald bij Rijwielhandel Soeteman. Zij was ontzettend blij, de fiets was nu helemaal naar wens. Ook het stuur was gerepareerd. Mevrouw kon weer veilig op pad met haar dochtertje in een kinderzitje.

Naar een Pay It Forward wordt gezocht. In ieder geval is deze hulpvraagster erg enthousiast en doet veel voor andere mensen in haar buurt. Bovendien neemt zij  uitgebreide zorg voor haar moeder op zich. Door omstandigheden verliep het hele hulpverleningstraject trager dan normaal. Jan Soeteman had gelukkig veel geduld in deze situatie en bleef bereid om haar te helpen. En gelukkig met resultaat, want Mevrouw en haar dochter kunnen weer veilig de straat op!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!