Puinhoop in koophuis – aannemer spoorloos

Een alleenstaande, oudere vrouw uit Dordrecht lijdt al lang aan allerlei lichamelijke en emotionele klachten. Deze klachten zijn verergerd toen zij vorig jaar zomer haar zoon verloor. Ze besloot dat het tijd was voor een nieuwe start en haar huis een opknapbeurt te geven.

Ze huurde een aannemer in om hiermee aan de slag te gaan. Sinds lange tijd woont zij in een tussenwoning waaraan zij zeer gehecht is. Op advies van deze aannemer kocht zij materialen en betaalde zij hem maar liefst €25.000,- contant. Betrokken aannemer heeft toen sloopwerk door het hele huis uitgevoerd. Muren werden opengebroken in de slaapkamer. Op het overdekte balkon werd ‘iets’ met het dak gedaan waarna het inregende en de golfplaten wegwaaiden. Deuren in de serre werden verwijderd ook hier drong het vocht naar binnen. Doordat deze vrouw slecht loopt, moest de badkamer naar beneden verplaatst worden. Gevolg: overal wanden uitbreken en schotten plaatsen. Schots en scheef wel te verstaan! Mevrouw was dan ook erg ontdaan dat deze aannemer plotseling met de noorderzon vertrokken was. Zij bleef achter met een ravage en haar geld is weg.

Wie gaat dit opknappen?
De hulpvraag:“Vind een geschikte aannemer die tegen kostprijs dit huis opknapt.” bereikte ons in november 2018 via het Sociaal Wijkteam. Dan zou hiervoor het resterende spaargeld van mevrouw gebruikt worden. Stichting ANDERS ging op huisbezoek. Marleen zag direct de noodzaak in om hier de boel op te laten knappen en weer leefbaar te maken.

Wij dachten eens goed na over deze situatie en stelden ons de vraag:”Is dit huis nog wel bewoonbaar?” Partner Constructif uit Dordrecht werd door ons ingeschakeld. Men ging kijken en concludeerde:”Dit huis is nu onleefbaar. Het is een te grote klus om op te knappen. De woning is pas weer bewoonbaar als er heel erg veel aan wordt gedaan”. Hierdoor ontstond het plan om dit gehavende rijtjeshuis dan maar te verkopen zodat mevrouw een 55+ woning kon gaan huren.

Oplossing voorgesteld
Enige tijd later benaderden wij onze partner Kooyman Eigen Huis uit Papendrecht. Directeur Kees ging zelf op huisbezoek bij de hulpvraagster. Ook hij stelde vast dat mevrouw het beste naar een 55+ woning kan verhuizen. Kees dacht nog eens extra na over deze netelige situatie. Hij toonde zich wel bereid om dit huis door te verkopen aan een geschikt bedrijf die de woning helemaal zou strippen en weer woonklaar zou maken. Er werd zelfs een koper gevonden. Maar er volgde een onverwachtse wending in dit langlopende hulpverleningstraject. Mevrouw zei ‘nee’ tegen dit plan want de emotionele waarde van haar huis was gewoon te groot.

Betrouwbare adviezen
Mevrouw heeft ondanks alle tegenslagen echte hulpverlening van Stichting ANDERS ervaren. Eindelijk heeft zij een goed inzicht in diverse opties en is het helder wat er moet gebeuren met haar geliefde woning. Ook deze keer heeft onze stichting een hulpvrager op weg kunnen helpen. Dit verhaal ging over een constructief samenspel tussen maatschappelijk werk en sociale ondernemers waarbij een eigen huis centraal stond.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!