Op rolletjes over het laminaat

Een vrouw verhuisde noodgedwongen eind 2017 vanuit Den Haag, de plek waar zij al lange tijd woonde, naar Dordrecht. Zij zit in een rolstoel en hierdoor was het noodzakelijk dat ze zou verhuizen naar een aangepaste woning. Je komt dan op een wachtlijst te staan voor een Fokus woning en als er ergens in Nederland één vrijkomt krijg je deze aangeboden. Het is dus altijd spannend waar je terecht komt.

Hoe dichter bij Dordt…
Het appartement dat vrijkwam in Dordrecht is volledig aangepast en gelijkvloers. Het heeft een bredere deur en geen drempels en er wordt ADL ondersteuning geboden wanneer dit nodig is. Toen we op bezoek kwamen lag er in een gedeelte van de woning al laminaat. Hierin had de  Sociale Dienst  haar ondersteund vanuit de bijzondere bijstand. Het huis was netjes maar er stond dan ook alleen een basis inrichting.

Mevrouw heeft hier nauwelijks een sociaal netwerk. Met slechts één vriendin uit Dordrecht heeft zij contact. Zij ondersteund haar echter waar ze kan. Zo heeft ze via de Kringloop een klein partijtje laminaat voor het washok geregeld zodat deze kleine kamer ook een vloer heeft. Sinds haar verhuizing, inmiddels al zo’n 8 maanden geleden, stond er echter nog steeds veel huisraad ingepakt op het beton. Zij voelde zich absoluut niet thuis in deze kale woning en ze verlangde er naar dat haar spullen weer een vaste plek zouden hebben.

… hoe beter het wordt!
Dit kon zo niet langer. Thuisbegeleiding van Vivenz en het Sociaal Wijkteam sloegen de handen ineen en benaderde Stichting ANDERS. De hulpvraag betrof laminaat voor het resterende gedeelte van de woning zoals bijvoorbeeld de slaapkamers. Daarnaast werd er gevraagd of wilden meehelpen met het ophangen van de luxaflex en ventilator.

Partners komen in actie!
Stichting ANDERS nam contact op met partner Cees den Breejen Woningstoffering in Alblasserdam. Cees den Breejen voelde zich onmiddellijk betrokken en stelde een partij laminaat beschikbaar. Het ontbrekende gedeelte werd geschonken door een andere partner uit Zwijndrecht. Het ophangen van de luxaflex en ventilator nam partner I&C uit Alblasserdam voor hun rekening.  De Thuisbegeleiding zorde voor het vervoer van het laminaat naar het huis van mevrouw. Tenslotte regelde Stichting Present uit Dordrecht een handige vrijwilliger om de vloer te leggen. Ter plekke maakten zij de foto.

Mevrouw is werkelijk dolgelukkig en wil graag iets terug doen voor alle ontvangen hulp. Mits dit binnen haar fysieke mogelijkheden ligt natuurlijk. Naar een haalbare Pay It Forward wordt dan ook nog zorgvuldig gezocht. Wat vooral telt is dat zij zich eindelijk thuis voelt in haar nieuwe woning in Dordrecht. Opnieuw kwamen vruchtbare verbindingen tot stand.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek
De foto is gemaakt door Stichting Present

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!