(On)recht bij rente

Via de Sociale Raadslieden Papendrecht wordt er contact opgenomen met Stichting ANDERS. Via hen komen we in contact met een man die hulp nodig heeft op meerdere gebieden, maar de meeste stress zat hem in het gebrek aan een advocaat voor een rechtszaak die gepland stond. Binnen vier weken moest er een advocaat gevonden worden die hem zou kunnen bijstaan en vertegenwoordigen. Dit bleek een serieuze uitdaging, één die we graag aangingen.

Hoe het allemaal begon…
Na zijn scheiding bleef er onduidelijkheid bestaan over wie waar recht op had met betrekking tot de boedel. Mevrouw spande daarom met regelmaat een rechtszaak aan. Dit bracht meneer echter elke keer dieper in de schulden, want hij nam een advocaat in de arm die hij eigenlijk niet kon betalen met als gevolg dat ook die er mee stopte. Nu heeft iedereen heeft een taks en bij meneer was deze bereikt. De combinatie van schulden, loonbeslag, verschillende rechtszaken, zijn baan en de zorg voor zijn kinderen vragen alles van hem. De werkgever zag dat het niet goed met hem ging en dus stuurden ze hem naar huis met een opdracht; zoek hulp. Dat was het moment dat hij contact opnam de Sociale Raadslieden. ‘Ik ben op’, zei hij toen ik op bezoek was.

Ruzie over rente
De tijd begon te dringen maar het verlossende telefoontje kregen we toen één van de partners van BVD Advocaten mij terugbelde. Geduldig luisterde hij naar de situatie van deze man. Hij pakte direct door en de volgende ochtend kreeg ik Ilse de Wolf aan de telefoon, advocaat familierecht binnen BVD. Minder dan een week later stonden ze met elkaar in de rechtbank. De reden waarom beide partijen bij elkaar kwamen was om reële afspraken te maken over de aflossing van de auto. Hier was in de tijd van hun trouwen, zonder weten van meneer, een lening voor afgesloten bij de broer van mevrouw. Na de scheiding werd bekend dat hij hiervoor een maandelijks bedrag moest aflossen. Echter, mevrouw vertelde dat ze hiervoor mondeling een rente met haar broer had afgesproken van 39%. Meneer voldeed in eerste instantie aan dit verzoek. Tot hij zich realiseerde hoe absurd het rentepercentage was. Toen hij hier vragen over stelde en stopte met afbetalen spande haar broer een rechtszaak aan.

Recht doen
Ilse wist de rechter er van te overtuigen dat dit oneerlijk was. Ze kon aantonen dat er geen schriftelijke afspraken waren vastgelegd over het rentepercentage en kon er daardoor voor zorgen dat de rente werd kwijtgescholden. Het restant bedrag moet nog wel worden afbetaald maar het bedrag werd hierdoor al aanzienlijk minder. Dit is financieel nog steeds een flinke uitdaging voor meneer maar BVD heeft er in ieder geval voor gezorgd dat dat gedaan werd waar ze voor staan: recht doen.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.