Nog beter ‘Nederlands leren begrijp’

Stel je voor. Je moet als 15-jarige jongen vluchten. Je moet weg bij de familie, je vrienden en je moet in je eentje op een gevaarlijke reis naar een onbekende locatie. Dit was het geval voor een hulpvrager van ons. Hij deed wel vier jaar over zijn reis en woont inmiddels in Hardinxveld-Giessendam. Nu hij op de eindbestemming is aangekomen is hij ontzettend gemotiveerd om zijn leven weer op te bouwen.

Eerst inburgeren, dan werken
Hij al drie maanden hard aan het leren voor zijn inburgeringsexamen. Hij wil zo snel mogelijk aan het werk, het liefst als meubelmaker of als vrachtwagenchauffeur. Maar hij weet dat hij hiervoor de Nederlandse taal moet beheersen. Op dit moment spreekt hij alleen Tigrinya, zijn moedertaal. Nieuwe contacten leggen, buiten de mensen die ook uit zijn thuisland komen, gaat daarom ook moeizaam. Zijn familie en vrienden zijn achtergebleven in het thuisland. Hierdoor is zijn netwerk erg klein.

Op de cursus waar hij les krijgt wordt gewerkt met Dvd’s. Op deze Dvd’s staat oefenmateriaal voor thuis. Als je dit niet doet is het erg lastig om de taal te leren. Helaas heeft hij geen laptop waarop hij thuis kan oefenen. Zijn uitkering laat hem weinig ruimte om er eentje te kopen of om ervoor te sparen.

Samen kom je verder
De hulpvraag kwam bij ons binnen via zijn begeleider van VluchtelingenWerk Zuidwest Nederland. Of wij misschien iemand kenden die hem aan een computer kon helpen. Want mailde hij ons zelf, ‘ik graag nog beter Nederlandse leren begrijp’. Wij hebben contact gezocht met Active View, een ICT-bedrijf in Alblasserdam en een partner van ons. Zij wilden deze jongen graag helpen en zo bijdrage aan een betere toekomst voor hem. Binnen een korte tijd stond er een computer voor hem klaar! Hij is deze samen met zijn begeleider gaan ophalen. Uiteraard is hij hier erg dankbaar voor!

Geven maakt rijk
Hij wil ook graag wat aan zijn omgeving teruggeven. Hij knipt regelmatig het haar van de kinderen van bekenden van hem en wil dit gaan inzetten als Pay It Forward. Zo kan hij niet alleen straks zijn inburgeringsexamen halen, maar ook een steentje bijdragen aan een mooiere samenleving!

Wist jij dat je tegenwoordig ook je verjaardag ANDERS kunt vieren?
Meld jezelf aan en zet rond je verjaardag iemand in kwetsbare omstandigheden in het zonnetje!
Klik hier om ook jouw verjaardag ANDERS te vieren!