Tijdens de telefoongesprekjes die ik met haar heb, raak ik onder de indruk van haar: haar leven is vaak zwaar, nu ook, maar haar veerkracht is enorm. Ik spreek haar over haar fornuis: na 20 jaar trouwe dienst is de oven ermee gestopt, en de gaspitten haperen inmiddels ook.
Ik heb een fornuis voor haar beschikbaar, beschikbaar gesteld door Expert Wijchen. Het fornuis kan twee dagen later meteen bezorgd worden; fijne, professionele service. Twee mannen tillen het fornuis naar binnen, en laden de oude netjes op. Zo zit zij niet met het vervoer van het kapotte apparaat – fijn dat er zo meegedacht wordt!
Brood met soep van de voedselbank
Maar, dan blijkt dat ik een foutje heb gemaakt in de communicatie… de mannen kunnen vanwege een technisch detail het apparaat helaas niet aansluiten. Ook blijkt ze een erg lange gasslang nodig te hebben, die niet makkelijk te krijgen is. Mevrouw schrikt: nu kan ze niet koken! Eind van de middag spreek ik haar – verdrietig en machteloos. Zelf kan ze het wel hebben, zegt ze. Maar voor haar zoon had dit niet mogen gebeuren. Voor hem heeft ze hoop: hij gaat ‘gewoon studeren’ zegt ze, hij zou niets van de armoede-situatie mee moeten krijgen. De sociale uitsluiting die armoede veroorzaakt, wil ze koste wat kost buiten haar gezin houden.
Maar vanavond wordt het helaas toch brood eten. Gelukkig is er nog een blik soep uit het pakket van de voedselbank, wat ze kan opwarmen in de magnetron. En dan hoor ik ook weer die veerkracht waar ik zo van onder de indruk raak: ondanks de teleurstelling is ze zeer te spreken over het fornuis dat er toch maar alvast staat, en de soep van de voedselbank.
Maar daar houd ik het natuurlijk niet bij – dit moeten we oplossen; een gezin dat niets anders dan brood en soep kan eten ’s avonds, mag niet gebeuren. Expert bellen, kijken wat zij nog kunnen doen; helaas zien zij zo snel geen mogelijkheid… Dan maar een monteur bellen, een andere partner-ondernemer. Hij is bereid om bij mevrouw langs te gaan. De slang? Die bestellen we bij een groothandel en verzinnen we wel wat op qua kosten.
Blijmoedig
Een paar dagen later check ik nog even bij de monteur hoe het geweest is. Zijn reactie:
“Ze heeft indruk gemaakt! Het was heel leuk om voor haar dat klusje te doen. Ik vroeg of ze het woord blijmoedig kende. Dat beaamde ze direct. Ze heeft trouwens een piekfijn ingericht huis. Dat zei ze zelf ook; alsof ze rijk is. Qua geld hoef je je geen zorgen te maken. Ik betaal het.”
Na die reactie bel ik haarzelf ook nog even om te vragen hoe het nu gaat. En, het gaat goed met haar! Enorm blij is ze met het fornuis, en de hulp van beide bedrijven. Nu kan ze weer “even leven”, zegt ze. Gewoon even je dagelijkse dingen kunnen doen zonder stress. Een warme maaltijd maken.
Blij dat Expert Wijchen en De Andere Monteur deze dame konden helpen!
Maar, wat ook wel even genoemd mag worden: dankbaar voor partnerondernemers die juist ook óns werk mogelijk maken. Op het moment dat het niet loopt zoals gepland, zit er veel werk in het ad hoc oplossen van ineens een extra vraag. Maar juist vanwege de beschikbare financiën vanuit partnerondernemers en Gemeente Nijmegen kunnen we in zo’n situatie snel schakelen en effectief te werk gaan. Zodat zij weer kan koken en ‘even leven’.