Nieuwe omheining met ijsje en kippengaas

Dit verhaal gaat over een zachtaardige en sociale vrouw uit Ridderkerk. Zij woonde eerst in Rotterdam maar ervoer dit als onpersoonlijk en eenzaam. Hier bevalt het haar stukken beter. Het lukt mevrouw om zelfstandig te wonen. Met veel geduld en toewijding onderhoudt zij haar tuin. Dit was goed zichtbaar, want haar tuin oogde netjes tijdens het huisbezoek van Stichting ANDERS. En dit is niet alles want mevrouw doet vrijwilligerswerk bij de Kledingbank in Ridderkerk. Daarnaast is zij mantelzorger voor een aantal MS-patiënten. Tenslotte geeft zij regelmatig eten wat zij overheeft aan haar buurvrouw.

Weg schutting
Afgelopen winter kampte deze dame met een tegenvaller. In haar achtertuin was de schutting omgevallen en niet meer bruikbaar. Terwijl deze afbakening van haar hoekwoning aan een brandgang hard nodig was. Mevrouw vertelde dat jongeren soms door haar tuin lopen als ze een stukje willen afsnijden. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Deze hulpvraag kwam bij ons binnen via Stichting Present Ridderkerk. Direct werd duidelijk dat mevrouw al heel blij zou zijn met een simpele omheining van palen en kippengaas. Deze actieveling is duidelijk geen klager!

Net niet genoeg is ook goed
Stichting ANDERS ging op zoek naar een passende materialenpartner en kwam uit bij Vego Tuinmaterialen uit Zwijndrecht. Corjan had toevallig wat stevige palen en geschikt kippengaas liggen. Deze partij was net niet genoeg voor de hele achtertuin maar dit was geen probleem voor mevrouw. Corjan was blij dat hij deze materialen een goede bestemming kon geven.

Vier vrijwilligers van Stichting Present Ridderkerk hebben de nieuwe omheining in één ochtend geplaatst. In een flink tempo met een lach op het gezicht wel te verstaan. Mevrouw trakteerde deze ijverige werkers op broodjes, koekjes en ijsjes. Zij zei opgetogen: “Dit is het minste wat ik kan doen, ze hebben hard gewerkt!” Over het ontbrekende stukje omheining weten we dat zij dit nog zal bekijken met Stichting Present. Dit zal zij dan zelf bekostigen.

Je kunt altijd iets terug doen
Mevrouw gaat graag iets terug doen. Het was niet zo makkelijk om aan haar het principe van de Pay It Forward uit te leggen maar de goede wil is er. Zij heeft al een mooi idee namelijk om de straatkrantenverkoper bij Albert Heijn een extra centje te geven. Opnieuw kwamen waardevolle en dankbare verbindingen tot stand!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

Foto’s via Stichting Present Ridderkerk

Op 11 september organiseren wij een inspirerend seminar met Omdenken!
Wil jij er ook bij zijn en door je aanwezigheid het werk van ANDERS ondersteunen?
Klik hier voor tickets en meer informatie