“Mooiste tuin van heel het dorp”

Na de scheiding kwam onze hulpvrager er alleen voor te staan. Zij woont in een hoekhuis in Hardinxveld-Giessendam. Een fijn huurhuis met een enorme tuin die destijds was aangelegd door haar ex-man die werkte als hovenier. Mevrouw is echter niet zelf in staat om de tuin, in de staat waarin hij was toen wij op huisbezoek kwamen, bij te houden. Het vraagt namelijk om ontzettend veel onderhoud en dat was al een tijdje niet gebeurd met als gevolg dat deze een overwoekerde en verwaarloosde indruk op de buurt maakte. Netwerk die haar hierin in kan ondersteunen heeft ze niet en financiële middelen om dit aan te laten pakken ontbraken ook. Uithuisplaatsing dreigde als Mevrouw dit probleem niet onder controle zou krijgen, wat nu?

Vele groene handen maken licht werk
Deze hulpvraag bereikte Stichting ANDERS via de begeleidster van het ASVZ. Deze instelling had lang gezocht naar vrijwilligers om de tuin aan te pakken. Diverse organisaties werden benaderd maar het viel niet mee de tuin aan te pakken met een structurele oplossing. Gelukkig wilde het Wellant College uit Ottoland bijspringen. Zij kwamen helpen met een leraar en een flinke groep leerlingen. Het team van deze groene onderwijsinstelling pakte meerdere dagdelen flink aan. IJverig stortten zij zich op het onkruid wieden, planten weghalen en de grond weer netjes maken. Kruiwagens, bezems, scheppen en machines werden volop ingezet. Het was mooi om te zien hoe deze klas zo lekker aan het werk was. Het enthousiasme straalde van de gezichten merkte Caroline van Dijke, coördinator van Stichting ANDERS, die de foto’s maakte.

Stichting ANDERS nam gedeeltelijk het probleem van materiaal op zich. Partner Kok Hoveniers bv te Ridderkerk werd benaderd. Dit bedrijf reageerde vlot en leverde op korte termijn grind en kunstgras. Door dit materiaal wordt de tuin veel meer onderhoudsvrij(er). ‘Nu zie ik het weer zitten’ reageerde de bewoonster, ‘ik krijg de mooiste tuin van het dorp!’. Via de school werd (tevens Partner van ANDERS) Mourik Groenprojecten ingezet voor aanvullend materiaal. De Intratuin leverde, als kers op de taart, planten om het af te maken.

Aanpak onderhoud tuin en schutting door slimme samenwerking
Aan het eind van elke ondersteuning informeren we altijd naar de ‘goede daad’ die Mevrouw door wil geven. Hierop kregen we de reactie dat zij leesmoeder is op school en graag op die manier iets voor kinderen wil betekenen. Afsluitend kan er geconcludeerd worden dat hier weer een vruchtbare wisselwerking tussen de hulpvrager, het ASZV, het Wellant College, van Mourik Groenprojecten, Stichting ANDERS en partner Kok Hoveniers bv is ontstaan.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

De foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt door Caroline van Dijke, Coördinator van Stichting ANDERS

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!