Lekkage? Komt voor mekaar buur: ”A je to!”

Een alleenstaande moeder uit Dordrecht woont in een etageflat. Ze zorgt voor haar drie jonge kinderen en moet hard werken om rond te kunnen komen. Een parttimebaan is voorlopig het maximaal haalbare voor haar. Doordat ze in een koophuis woont draait ze helaas zelf voor de onderhoudskosten op. Dit gezin staat onder budgetbeheer want er zijn schulden. Dan doemt er plotseling een tegenvaller op die het hele gezin treft. Een ernstige lekkage in de badkamer! De afvoer van de douche is verstopt en kapot. Gevolg; een overstroming zodat zelfs de overloop blank stond. Douchen kon niet meer maar toch stond het water tot aan de lippen bij deze familie. En wat maakte alles nog erger? Mevrouw had geen geld voor een deugdelijke reparatie. Noodgedwongen moest men dus elders douchen. Nogal een schrijnende situatie voor het hele gezin. Al met al best zuur voor een hardwerkende moeder die er alleen voor staat.

Een goede buur…
Deze vrouw kon onvoldoende een beroep doen op haar sociale netwerk want haar familie en vrienden wonen in het buitenland. Zij dacht eens diep na en herinnerde zich dat haar buurman ook last heeft gehad van een dergelijke lekkage. Mevrouw besprak dit met haar buurman. Hij wilde deze klus graag op zich nemen mits hij de benodigde materialen zou krijgen. Zo zie je maar dat buren elkaar ook in het echt helpen en niet enkel in de populaire Tsjechische kinderserie Buurman & Buurman.

Thuisbezorgd tot in de badkamer
Deze urgente hulpvraag bereikte Stichting ANDERS via thuisbegeleiding van Vivenz maatschappelijke dienstverlening. Vervolgens werd partner Nesselande Projecten uit Papendrecht om hulp gevraagd. Dit bedrijf wilde graag helpen en bezorgde alle materialen bij mevrouw thuis. Gipsplaten, pvc buizen, een nieuwe afvoerput, een beluchter en bevestigingsmaterialen vonden een dankbare bestemming. Zodoende kan de behulpzame buurman de reparatie gaan uitvoeren.

Doe iets met je meertaligheid
Mevrouw is heel dankbaar voor de ontvangen materialen en stuurde Stichting ANDERS een lief appje met hartjes. Graag gaat ze iets terug doen. Mogelijk gaat ze tolken voor een Arabisch sprekende vrouw die een instantie moet bezoeken. Al eerder heeft mevrouw hulp gehad van Stichting ANDERS. Vorig jaar werd een lekkende toiletpot gerepareerd. Ook werden er radiatoren recht gehangen. Als tegenprestatie heeft ze toen getolkt voor een Syrische vrouw die haar arts bezocht. Het is weer bijzonder om te ervaren dat mensen elkaar helpen en dat Stichting ANDERS hierbij een stuwende kracht is. Kort gezegd: ‘A je to!’ oftewel opgelost!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!