Leger zoekt computer

Een gescheiden man uit Dordrecht woont al veertig jaar in Nederland. Hij is geboren in Marokko. Om de week logeert zijn zoontje van tien bij hem. Jaren geleden raakte meneer volledig arbeidsongeschikt. In 2007 werd hij afgekeurd. Een uitkering en de voedselbank waren zijn middelen om te overleven. Via het Leger des Heils ontvangt hij ambulante hulp, samen met Meneer dienden ze een hulpvraag in.

Digitale onafhankelijkheid
Meneer heeft een klein sociaal netwerk dat voornamelijk uit zijn zoontje en de buurvrouw bestaat. Zijn familie woont in zijn geboorteland. Hij helpt zijn buurvrouw regelmatig met klusjes en het vertalen van brieven. Meneer is nog niet zo bedreven met computers en de digitale wereld maar wil dit graag veranderen. Hij zou graag zijn eigen administratie bijhouden en zelf zijn afspraken beheren. Verder zou hij graag thuis kunnen Skypen met Marokko. En het zou fijn zijn als zoonlief zijn huiswerk op de computer van pappa kon doen. Om dit te realiseren waren er twee zaken nodig. Ten eerste een eigen computer en ten tweede computerles. Via het Leger des Heils bereikte ons deze hulpvraag “Graag een computer voor meneer. Wij leren hem wel om er mee te werken”. Daarna ging Lydia van Stichting ANDERS bij de hulpvrager op huisbezoek.

Eerste actie IT partner
Wij benaderen vervolgens voor de eerste keer onze partner Altronic ICT en Telecom uit Hendrik Ido Ambacht. Via Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen ontmoetten we hen vorig jaar op de beursvloer in Dordrecht. Beide directeuren Gert de Jong en Sjoerd Swart pikten dit verzoek met toewijding op. Zij regelden een mooie middelmaat computer compleet met beeldscherm, toetsenbord en muis. Deze degelijke computer is prima geschikt voor tekstverwerking, internet en e-mail.

Vingers en tenen
Meneer is heel blij en tevreden met zijn computer. Graag gaat hij dan ook iets terug doen als Pay It Forward. Hij zal zijn buurvrouw extra helpen met schoonmaken en andere werkzaamheden. Op deze manier kwam er opnieuw een vruchtbare verbinding tot stand tussen een ondernemer en het maatschappelijk werk. Deze hulpvrager kan nu met zijn vingertoppen goed uit de voeten!

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek.

De foto bij dit verhaal is gemaakt door onze partner Altronic ICT en Telecom. Op de foto Gert de Jong.

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!