Klaar voor de lente!

De huurwoning die Meneer vorig jaar aangeboden heeft gekregen in Dordrecht is perfect voor zijn situatie. Het is op de begane grond en gelijkvloers. Het nadeel van deze woningen is echter dat je bij het aannemen van het huis ook tekent voor het onderhoud van de tuin. En dat is in zijn situatie een probleem, wat een complete tuin onderhouden kan hij niet.

De kleine dingen
Deze man is geboren op de Antillen maar woont al langere tijd in Nederland. Dit is mede door zijn medische situatie. Meneer is namelijk dialyse patiënt en moet al zo’n twintig jaar drie keer per week naar het ziekenhuis om gedialyseerd te worden. Daarnaast heeft hij een probleem met zijn rug waardoor hij altijd heel rustig en voorzichtig moet doen. Ondanks zijn klachten is het een optimist, hij geniet van de kleine dingen. Vooral van zijn jong volwassen dochter die hem regelmatig komt bezoeken, ‘daar leef ik voor’. Verder heeft hij een klein sociaal netwerk, hier en daar wat losse contacten. ‘Of ik dat erg vindt? Welnee, ik vermaak me prima’. Hij doet wat hij kan in en om het huis en met aanvullende hulp in de huishouding ziet zijn woning er keurig onderhouden uit.

Een ander verhaal
Hoe keurig het binnen is, zo onverzorgd is het buiten. De woningstichting heeft (nog) niet geklaagd maar dat willen we graag voor zijn, aldus de Maatschappelijk Werker van het Sociaal Wijkteam Krispijn. Allereerst zijn daarom vrijwilligers van Netwerk Dordtse Helden in het najaar van 2018 aan de slag gegaan om de tuin, voor zover mogelijk, onkruidvrij te maken. Dat maakte al een wereld van verschil maar is helaas geen lange termijn oplossing.

Laat de lente maar komen!
Die duurzame oplossing konden we bieden in samenwerking met twee partijen. Rond die tijd werden we namelijk benaderd door de leerlingen Rens, Lex en Sven van de Hoveniersopleiding van het Lentiz College in Barendrecht. Zij wilden graag een keer iets betekenen voor iemand die hulp nodig had in de tuin. De jongens zijn langs geweest om advies te geven over wat er volgens hen nodig was om de tuin aan te pakken. Voor materiaal hebben we contact opgenomen met partner de Rivierendriesprong in Papendrecht. Zij leverden grind en worteldoek en brachten dat persoonlijk bij hem thuis. Vervolgens klaarden de jongens de klus, met succes. Laat de lente maar komen, Meneer is er klaar voor!

Als Pay it Forward heeft Meneer bedacht dat hij op zijn beurt zijn huishoudster een bos bloemen gaat geven, als dank voor het werk dat zij doet. Mooi dat Meneer op zijn beurt ook weer een goede daad door mag geven in zijn omgeving.

Dit verhaal is geschreven door onze coördinator Caroline van Dijke.

Foto’s voor de ondersteuning:

Foto’s na de ondersteuning: