Kachels kapot en de winter komt er aan

Woonkracht 10 verhuurt onder meer flats in de Zwijndrechtse wijk Noord. Een aantal woningen heeft geen centrale verwarming en dus zijn de huurders dan op een gaskachel aangewezen. Maar wat als deze noodzakelijke warmtebronnen kapot gaan en er geen geld is om een vakman te laten voorrijden?

Arm maar warm
Een gezin uit Syrië met drie kinderen overkwam dit. Caroline van Dijke, coördinator van Stichting ANDERS ging hier op huisbezoek. De eerste indruk van de woning was armoedig, het niveau Nederlands was gebrekkig. Vader en zoon sliepen op matrassen op de vloer. Ondanks deze omstandigheden was de ontvangst zeer gastvrij. Caroline genoot van de vers gezette Syrische koffie en de zelfgebakken koekjes. Van hun vakantiegeld had het gezin hun woning zelf behangen vertelde men trots. Echter hun gaskachel was na afgelopen winter kapot gegaan en de winter staat voor de deur, wat nu? Via een vriend van de taalcoach werden dekbedden geregeld om de eerste killere nachten op te vangen. Maar om dit probleem structureel aan te pakken belde een betrokken bekende tevergeefs diverse gasinstallatiebedrijven. Helaas wilde deze installateurs niet aan de gasverwarming sleutelen in verband met de veiligheid. Zodoende nam deze persoon contact op met Stichting ANDERS.

Deze familie was niet de enige met dit probleem. Een gezin uit Eritrea met meerdere kinderen en een baby overleefde afgelopen winter zelfs helemaal zonder verwarming. Noodgedwongen trokken zij ook aan de bel. Via VluchtelingenWerk bereikte deze hulpvraag Stichting ANDERS.

Gecontroleerde vlammen
Stichting ANDERS bundelde beide hulpvragen en nam contact op met partner Hol Installatietechniek uit Nieuw Lekkerland. Dit Alblasserwaardse bedrijf is een totaal installateur met winkel en showroom. Directeur Wim Toes gaf direct aan te willen helpen. Hol Installatietechniek heeft veel ervaring met het onderhouden van oude gaskachels en noemt deze zelfs: “Niet kapot te krijgen”.

Hol Installatietechniek pakte beide kapotte gaskachels in wijk Noord aan. De kachels werden grondig nagekeken en zorgvuldig gerepareerd. Van half acht in de ochtend tot laat in de middag was de vakman in de weer. Hij moest zelfs nog een keer terug om een onderdeel te halen. Na afloop belde Caroline van Dijke met Wim Toes die vertelde dat zijn monteur was vol gestopt met Syrische lekkernijen en wel vijfentwintig keer was bedankt voor zijn inspanningen.

Twee gezinnen geholpen
Er is besproken dat de hulpvragers graag iets terug zullen doen voor de ontvangen hulp. Maar de exacte invulling van de Pay It Forward is nog niet duidelijk. Mogelijk kan een gezin iets betekenen bij VluchtelingenWerk. Opnieuw is een waardevolle samenwerking ontstaan tussen twee gezinnen die in de kou stonden, sociaal betrokkenen, Stichting ANDERS en een gemotiveerde partner in de warmtetechniek.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek

Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!