Juridische steun helpt ex-ondernemer letterlijk uit de brand

We zijn trots op de diversiteit van ons netwerk. Zo mochten we laatst zelfs ook een van onze advocaten betrekken bij een bijzondere hulpvraag.

Schuld na brand
Een kleine (ex-)ondernemer uit de regio was door allerlei problemen in de schulden geraakt. Zijn bedrijf was afgebrand en hij was met de gemeentelijke Sociale Dienst bezig met het zogenaamde minnelijke traject. Dit had als doel om aan alle schuldeisers een bepaalde regeling aan te bieden of, als dat niet zou lukken, de wettelijke schuldsanering aan te vragen.

Torenhoge claim
Het probleem was alleen dat de verhuurder van de afgebrande bedrijfsruimte een torenhoge claim had neergelegd, waarbij o.a. ook de huur tot en met het einde van het huurcontract werd gevorderd. Dit terwijl de brand halverwege de duur van het huurcontract plaats had gevonden en de overeenkomst dus formeel nog enkele jaren zou doorlopen. De ex-ondernemer betwistte de vordering, maar het probleem was dat hij – zolang de vordering niet helder was en daar geen discussie meer over bestond – geen gebruik kon blijven maken van het traject van de Sociale Dienst. Geld had deze meneer niet en hij kwam ook niet in aanmerking voor een pro deo advocaat.

Juridische kracht uit Papendrecht
Stichting ANDERS zocht binnen het netwerk van partners contact met Mark Huijzer van Huijzer Advocaten uit Papendrecht. Die pakte de zaak belangeloos op en bracht de discussie met de verhuurder tot een goed einde. De verhuurder moest uiteindelijk inzien dat hij geen huurgenot had verschaft sinds de brand en dat daarom ook geen huur verschuldigd was. Nadat de vordering van de verhuurder in goed overleg opnieuw was vastgesteld, kon het schuldhulptraject bij de gemeente verder worden afgewikkeld en was deze hulpzoeker letterlijk “uit de brand”.

Beweging van geven
Een prachtige verbinding tussen een pijnlijke, complexe en juridische hulpvraag en een betrokken partner uit ons netwerk. Zelf is meneer ook weer een gever van zijn talent geworden nu hij als Pay It Forward is gaan koken voor mensen in een instelling. Met elkaar bouwen we zo een beweging van geven en maken we Nederland nóg een stukje mooier!

De mooie foto’s bij dit verhaal zijn gemaakt door onze vrijwilliger Joost Bastiaans tijdens een bezoek aan Huijzer Advocaten.

Heb je al gehoord over ons seminar Nederland = ANDERS met Jan Peter Balkenende?
Klik HIER voor meer info, bestel snel een kaart en ondersteun ons werk!