‘Ik ben schoonmaakster maar wat kan ik nog meer?’

‘Ik ben schoonmaakster maar wat kan ik nog meer?’

Een vrouw werkte als schoonmaakster voor een uitzendbureau. Elke middag pakte ze haar fiets en ging op pad om te poetsen. Al een tijdje vroeg mevrouw zich of zij meer zou kunnen doen dan alleen schoonmaakwerk. En zo ja, waar zou ze dan goed in zijn? Haar huidige uitzendbureau bemiddelt alleen in schoonmaakwerk. Helaas vond zij niemand in haar netwerk die haar op dit gebied kon adviseren. Mevrouw was erg benieuwd naar wat een jobcoach voor haar zou kunnen betekenen. Ze houdt maar weinig geld over om van te leven doordat ze schulden aflost. Geen geld voor een jobcoach dus.

Deze hulpvraag ‘Ik ben schoonmaakster maar wat kan ik nog meer?’ bereikte Stichting ANDERS via Leger des Heils in Dordrecht. De begeleidster van het Leger des Heils kende onze stichting door een achtergelaten flyer. Stichting ANDERS vond dit direct een leuke hulpvraag en ging op huisbezoek. Het werd al snel duidelijk dat mevrouw een doorzetter is. Bovendien is zij leergierig en altijd aan het werk. Ze kan slecht stil zitten en wil graag iets voor de maatschappij betekenen.

Werken aan je kwaliteiten
Stichting ANDERS benaderde partner Morene Coaching uit Rotterdam die ons al eerder had geholpen. Sandra Diderich is een gespecialiseerde coach met eigen praktijk. Er volgde een leuk contact met Sandra en er werden drie afspraken tussen hen gepland bij het Leger des Heils in Dordrecht. Tijdens eerste twee afspraken bespraken ze onderwerpen als ‘waar ben ik goed in’, ‘waar kan ik in groeien’ en ‘hoe presenteer ik mijzelf’. Sandra gaf aan dat ze na deze gesprekken elke keer merkte dat ze zich verder ontwikkelde en duidelijk aan de slag ging met de onderwerpen die ze bespraken. Nog één gesprek te gaan.

Schoonmaakster ‘pickt’ het niet langer
Onverwacht kwam er schot in de zaak. Mevrouw had zelf een nieuwe baan gevonden! Iets heel anders maar wel iets wat haar een ontzettend leuke baan lijkt, namelijk orderpicker in een magazijn. Dit bevalt haar heel goed. Zo goed dat ze belde om door te geven dat een derde afspraak bij Sandra niet meer nodig was. Mevrouw gaat graag iets terug doen voor de ontvangen adviezen. Ze denkt daarom hard na over een mooie Pay It Forward. Door te geven is weer iemand op het goede spoor geholpen die zal kunnen terug geven.

Dit verhaal is geschreven door onze vrijwilliger Richard Koekkoek


Meer van dit soort bijzondere geef-verhalen lezen?
Hou dan vooral ook onze Facebookpagina in de gaten.
Bezoek onze Facebookpagina!

Share